Good enough – din lycka

Ännu en ”good enough-lösning” håller på slå igenom, till glädje för oss kunder och till förtret för ledande leverantörer.

En mix av billiga ultraportabla laptops, billigt mobilt bredband och gratis nätapplikationer ger helt nya användare möjlighet att bli mobila. Plötsligt är flygplatsernas kostymklädda direktörer med exklusiva laptops ett eko från det förflutna. Men, ultraportablerna har ju sämre prestanda, och hur många funktioner har egentligen Googles ordbehandlare? Hur kan en underlägsen lösning som ingenjörer fnyser åt bli en hit?

Spöket ”good enough” plågar sakta men säkert ihjäl dyra teknikprodukter. Så här fungerar det:

Företag och konsumenter tar hjälp av produkter som verktyg för att få olika jobb gjorda, för att åstadkomma något. Så länge som befintliga produkter inte gör jobbet tillräckligt bra, kan leverantörerna hålla priserna uppe genom att lägga till prestanda och funktioner, vilket teknikdrivna bolag trivs utmärkt med.

Problemet är att värdet av produktförbättringar avtar med varje ny produktversion som lanseras. Fokus flyttas så småningom till användarvänlighet, design och service, men det blir över tiden allt svårare att tillföra relevant kundvärde. Det hindrar dock inte teknikledarna att likt lämlar rusa mot avgrunden genom att mata på med nya funktioner. När volymkunderna börjar tröttna på att betala för irrelevanta förbättringar och stupet närmar sig, stiger en Quisling in på scenen och förråder sina leverantörsbröder.

Sveket är att lansera en ”sämre”, men tillräckligt bra och betydligt billigare produkt. De första att hoppa på det nya tåget är ”icke-användarna” som, i det här exemplet, aldrig hade råd med laptop och Office-paket. Sedan hoppar de priskänsliga volymkunderna ombord och snipp, snapp, snut så var sagan slut för ännu ett tekniskt underverk.

Vilken överlastad teknikprodukt står på tur att möta ”good enough”-spöket? Vem blir nästa Quisling?

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.