Föga förvånande stod ai i centrum på konferensen Google Cloud Next 24 i förra veckan. I stort sett vartenda tillkännagivande eller produktlansering handlade på ett eller annat sätt om ai. Ett exempel är bolagets nya verktyg för att bygga ai-agenter.
Google Cloud ska hjälpa företag att bygga bättre ai-agenter
ai Vertex AI Agent Builder är ett nytt verktyg för att bygga ai-agenter som är baserade på generativ ai och som kan användas exempelvis i kontaktcentret.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
- Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
- Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
- Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
– Vertex AI Agent Builder låter människor mycket enkelt och snabbt bygga konversationsagenter, säger Google Clouds vd Thomas Kurian.
Agenterna ska kunna ha en rad olika roller, bland annat kontaktcenter-agenter, kodagenter, agenter åt de anställda och säkerhetsagenter.
– Du kan bygga och distribuera produktionsklara agenter som drivs av generativ ai. Agenterna kan du sedan instruera och vägleda på samma sätt som du gör med människor för att förbättra kvaliteten och korrektheten av svar från modeller.
Du behöver inte kunna koda för att bygga dina egna agenter i plattformen. Allt du ska behöva göra är att definiera det mål du vill att agenten ska uppnå, ge steg-för-steg-instruktioner som agenten ska följa för att uppnå målet i fråga och dela några samtalsexempel som agenten ska följa.
För mer komplexa uppgifter går det att använda sig av flera agenter, där en agent blir huvudagent och övriga agerar som subagenter. Den sistnämnda kan både skicka information till en annan subagent eller till huvudagenten.
Kan enkelt ansluta till företagsdata
Detta ska möjliggöra sömlösa och mer sofistikerade arbetsflöden. Dessa agenter kan enkelt anropa funktioner, ansluta till företagsdata för att förbättra svarsfakta, eller ansluta till applikationer för att utföra uppgifter åt användaren.
Ett stort fokus ligger förstås på att agenterna ska generera trovärdiga och sanningsenliga svar och inte hallucinera.
För att lyckas med det använder Google Cloud sig av något de kallar för ”grounding”. Agenternas svar är knutna till någonting som kan betraktas som en pålitlig källa, exempelvis egen företagsspecifik data och/eller Google Search.