I en nära framtid kommer Googles teknikplattform för kontaktcentret, CCAI (Contact Center AI), kunna hantera översättning mellan olika språk i realtid. Det har teknikjätten nu utlovat i ett inlägg på sin blogg.
Google utlovar översättning i realtid
kontaktcenter Kontaktcenteragenter ska kunna konversera med kunder – även på språk de inte själva behärskar.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
- Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
- Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
- Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Det som är revolutionerande med Googles kommande lösning är att den ai-baserade översättningsmotorn kan hantera alla kanaler i kontaktcentret, även telefoni, åtminstone om man får tro vad som står i bloggposten.
De lösningar för realtidsöversättningar som finns tillgängliga idag kan endast hantera chatt-kanalen.
Även om din organisation inte har verksamhet i utlandet så kan funktionen komma till stor nytta för att kommunicera med invånare som inte har svenska som modersmål.
Vi kan också räkna med ytterligare ny funktionalitet i Google CCAI som bygger på användningen av generativ artificiell intelligens. Det kommer bland annat finnas möjlighet att skräddarsy utbildningar för agenter i kontaktcentret.
Generativ ai används också för att förbättra chattbotarna i Googles kontaktcenterplattform. Genom att koppla ihop chattboten med andra system och tredjepartsapplikationer ska den kunna besvara mer komplexa frågor från kunder och därmed minska belastningen på agenterna i kontaktcentret.