Granskningen: Programvarufel bakom omfattande driftstörning

Mobilnät I fjol drabbades Tele2 av avbrott och långvariga störningar i sina telefonitjänster. Nu har PTS kommit fram till att det var ett programvarufel som ledde till överbelastning av operatörens nät.

Granskningen: Programvarufel bakom omfattande driftstörning

Det var i mitten av juni 2019 som det var surt att vara Tele2-abonnent. Operatörens nät plågades av omfattande störningar och långvariga avbrott mellan den 17 och 19 juni. Det hela var så allvarligt att abonnenters möjlighet att nå 112 även påverkades.

Det hela föranledde en granskning från Post- och telestyrelsen och nu har myndigheten avslöjat att orsaken till störningarna var ett programvarufel i noder i Tele2:s nät.

Noderna, vars uppgift är att dirigera trafik, överbelastades på grund av detta programvarufel – och eftersom flera noder hade samma mjukvruversion drabbades samtliga av detta. Just detta bedömer PTS varit bidragande till störningens stora omfattning.

Störningen var en av flera som drabbade Tele2 under första halvan av 2019 och som en konsekvens av dessa lät Tele2 en extern part genomföra en översyn av bolagets nät.

– PTS ser positivt på att Tele2 tagit hjälp av en extern part för att komma till rätta med de omfattande störningar som bolaget drabbats av, säger Linus Kilander Xu, ansvarig för granskningen på PTS.

Tele2 har vidtagit åtgärder för att minska risken för framtida störningar och även inlett ett närmare samarbete med leverantören. PTS bedömer att bolaget har gjort tillräckligt och avslutar därför sin granskning.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.