Guide: Det här ska du tänka på när du köper bordstelefon

Telefoni Den fasta telefonen lever och frodas på svenska kontor. Det konstaterar både Mitel och Weblink. Här tipsar de om styrkorna, och vad företaget bör tänka på vid inköpet.

Guide: Det här ska du tänka på när du köper bordstelefon

I resten av världen är det få företag som förser all sin personal med dyra mobiltelefoner – och trots vår fixering vid det mobila är det många svenska företag som föredrar bordstelefonen.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Telekom idag med sex nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
  • Mycket mer...
Redan prenumerant?

– Vi ser fortfarande en stor efterfrågan i Sverige, även om den är ännu större ute i världen. Vi gör helt nya serier, med gjutformar och ny teknik. Efterfrågan är tillräckligt stor för att göra det här, säger Jonas Carlson, marknadschef på Mitel.

De variabler man har att spela med är bland annat displayens storlek, ska den vara i färg, ska det vara en pekskärm – vill man kanske ha en skärmsläckare med företagets logga?

För funktionen är det också viktigt hur många fasta- och programerbara knappar det finns. Man kan lägga in från fem- upp till de 40 vanligaste numren på enskilda knappar. Det kan också handla om en funktionsknapp som exempelvis startar ett gruppsamtal, alternativt flyttar samtalet, eller anknytningen.

Skräddarsys med rätt knappsatser

Det som avgör är givetvis vad personen jobbar med. Ekonomi- och säljavdelningen har olika behov. Om man exempelvis sitter i kundtjänst så vill man att supportnumret visas vid utgående samtal.

– På så sätt kan du skräddarsy din lösning. Man kan lägga till knappsatser så att telefonen blir en halvmeter bred. Behöver du kanske en dubbelriktad högtalare, och ett integrerat DECT-headset? Då blir man plötsligt lite mer rörlig, säger Mikael Svensson, säljstöd på Mitel.

Andra frågor är hur man ska strömförsörja. Är LAN:et förberett på att hantera power over ethernet, eller behöver man en adapter? Om du sitter i ett byggnadsminnesskyddat hus så får du kanske inte dra kabel. Då behövs en bordstelefon med wifi.

– Jag tror också att det är viktigt att man funderar på säkerheten. Man ska ha ett lösenord så att endast du kan logga in på din egen telefon, och kryptering. En annan del av säkerheten är att någon annan inte ska kunna ta sin telefon och stoppa in den i ditt LAN-jack. Om man har en telefon som besökare kan använda, exempelvis i receptionen, så ska det inte gå att koppla in en dator där för att ta sig in på företagets nät, säger Jonas Carlson.

Enkel inspelning av samtalen

Han poängterar att företagen också måste kunna erbjuda kommunikationsmöjligheter för de med nedsatt hörsel. Då ska det vara HAC-kompatibelt, där man kan använda speciella headset.

– Ska man ha möjlighet att spela in samtalen? Då måste telefonen stödja det, och ha en indikation som gör så att man säkert vet att samtalet spelas in. Om man exempelvis blir hotad så ska man kunna starta inspelningen med ett knapptryck, säger Mikael Svensson.

Konferensrummets storlek påverkar också valet av telefon. Stora rum kan behöva en dedikerad konferenstelefon som tar upp ljudet från olika håll, med möjlighet att koppla in extra mikrofoner och högtalare. Mitel-experterna konstaterar att det erbjuds tredjepartslösningar på marknaden, men de anser att de är bäst om telefonen har en full integration med växelplattformen.

Weblink säljer tusentals

Även på Weblink noterar man att bordstelefonen fortfarande lever och frodas.

– Vi säljer ett antal tusen fasta telefoner per år. Att de sedan är IP-baserade är oväsentligt. Då får något som alltid fungerar. Med en softphone är du ju alltid beroende av att datorn måste vara igång. En del människor vill ha sin fasta punkt – det finns lite trygghet i det. Sedan är det många som vill lämna arbetet när de går hem, säger Roger Werin, teknikchef och vice vd på Weblink.

Bland de som tillbringar mycket tid på kontoret är den fasta telefonen mer användarvänlig, och enligt Roger ligger priserna ungefär mellan 700- till 2 000 kronor. Det som skiljer en billigare från en dyrare telefon är skärmens storlek/färg och antal knappar för kortnummer.

Den vanligaste standardtelefonen har som regel en 4,3-tums färgskärm, men de finns i upp till sju tum – och trenden går mot större skärmar. Modellerna har HD-jud och oftast en usb-port så att man kan koppla in headset med blåtand och liknande. De flesta telefoner har även en inbyggd switch som underlättar installationen av IP-telefoni.

Väldigt mycket billigare än mobiler

Till detta kommer täckningsfrågan, och fast teknik bryr sig inte om väggar. För de som vill vara mer rörliga på kontoret rekommenderar Weblink ett headeset med DECT-standard, som ger en räckvidd på upp till 100 meter från telefonen.

– Sedan har vi kostnadsfrågan. Att ha en fast telefon är vanligtvis väldigt mycket billigare än att ha en anknytning och en mobil – och vem vill ha en mobiltelefon i mer än två år? Om den skulle hålla längre så är det mirakulöst. Det är för mycket tjat om mobilabonnemang – men varför betala för datamängder när det inte behövs i jobbet? Det finns ingen anledning för företaget att stå för mobilabonnemang, säger Roger Werin.

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation och telekombranschen.
Just nu begränsat erbjudande!

Gratis nyhetsbrev!

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Jag godkänner att Telekomidag sparar mina uppgifter