Telekom idag har för sjätte året i rad kartlagt utbudet av kontaktcenterplattformar på den svenska marknaden. Nedan hittar du information om systemens likheter och skillnader när det gäller exempelvis integrationsmöjligheter och inbyggda ai-funktioner.
När vi frågar om vilka funktioner som efterfrågas mest av kunderna just nu kretsar, inte helt oväntat, mycket kring artificiell intelligens och automatisering. Flera leverantörer har tagit fram egna, avancerade ai-plattformar för användning i kontaktcentret.
Olika verktyg för att reducera ärendemängden, till exempel i form av smarta self service-verktyg, är annan funktionalitet som många kunder efterfrågar.
En leverantör uppger att många kunder efterfrågar verktyg som kan hantera digitala kundresor på webben, detta för att kunna knyta ihop verksamheten i det traditionella kontaktcentret med de digitala kanalerna.
En annan leverantör uppger att man aktivt uppmuntrar engagemang från kundernas sida och att det är drivande i utvecklingen av deras plattform.
Intresset för integrationsmöjligheter med Microsoft Teams verkar vara fortsatt stort. I årets guide är det flera plattformar som är specialiserade för att användas tillsammans med Microsofts populära samarbetsplattform.
Slutligen verkar talanalys ha slagit igenom stort i kontaktcentersammanhang. Kunderna efterfrågar verktyg som låter dem analysera stora datamängder för att hitta möjligheter till utveckling och förbättringar av verksamheten.
20 kontaktcenter ingår i kartläggningen:
>>Anywhere365 Dialogue Cloud
>>Artvise Contact Center
>>Avaya Experience Platform
>>Cisco Webex Contact Center
>>Connectel
>>Customer First
>>Enghouse Trio / Trio Cloud
>>Enghouse Competella Contact Center
>>Enghouse CCaaS
>>Enreach Cloud
>>Freshworks Neo
>>Genesys Cloud CX
>>Leaddesk Outbound & Leaddesk Omni Channel Inbound
>>Mitel Micontactcenter (MiCC)
>>Nice Cxone
>>Puzzel
>>Servit Center
>>Telia Ace
>>Tendfor Teams
>>Zisson Interact
>>Zoom Contact Center