Håll dig uppdaterad med vårt kostnadsfria nyhetsbrev

Varje vecka får du en sammanfattning av de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Registrera dig

Guide: Så integrerar du telefoni i Teams

Teams Microsoft Teams har blivit ett vitalt verktyg för många organisationer. Nu tittar allt fler på alternativen att lägga in telefonin i samarbetsplattformen, men vilken väg ska man välja? Här berättar experterna om alternativen.

Guide: Så integrerar du telefoni i Teams

Telefoni har de senaste åren tagit enorma kliv framåt. Och sedan möjligheten kom att koppla ihop det med en samarbetsplattform – så har dessa breddats ytterligare. Microsoft Teams, som är en av de största alternativen, går att få med telefoni i flera olika former för de som har Enterprise- eller Businesslicens, så vilken ska man då välja?

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Total tillgång till alla guider och tester
  • Premiumnyheter med de senaste trenderna
  • Fullt fokus på att du ska göra rätt kommunikationsval
  • Tryckt magasin med sex nummer om året
Redan prenumerant?

– Man kan säga att det finns två stora alternativ. Det ena är Direct routing, när man använder en extern tjänst, och det andra är att vi sedan den 1 oktober i fjol erbjuder Calling plans i Sverige. I det senare fallet så är Microsoft operatör. Utöver dessa har vi även ett alternativ som kan ses lite som en hybrid av dessa som kallas för Operator Connect där man som kund då går via operatörerna, säger Henrik Byström, ansvarig för Modern Workplace på Microsoft.

Att välja Microsoft som operatör kanske inte tillhör det vanligaste. Utan det alternativet är mer för länder och regioner där telefoni är kostsamt.

– Där vi ser att man skulle kunna få ut en fördel är om man är ett svenskt företag med små kontor i andra länder där telefonin är dyr. I de fallen kan det vara stora vinster att köra Calling plans. Ett annat scenario är när du vill knyta ihop säcken totalt. De företag som bara vill ha en enda part och inte behöva hålla på med flera leverantörer, säger Henrik.

”Direct routing går som tåget”

Så hur skiljer sig då Direct routing? Jo, här erbjuds en lösning som innebär att Teams kan ersätta ett existerande PBX-system och allt vad det innebär – med ett molnalternativ med samma funktion.

– Direct routing är absolut vanligast i Sverige, det går som tåget och något jag tror kommer att växa ett bra tag framöver. Den stora fördelen är att du kan ta med dig din infrastruktur. En trygghet för kunden är ju även att de har kvar sin relation med sin operatör – och så finns det ju som tjänst i 180 länder, säger Henrik.

Det är lätt att tro att Calling plans och Direct routing står som dikotomier mot varandra. Men det menar Henrik är fel sätt att se det på. Microsoft vill inte ersätta operatörerna.

– Operatörerna är några av de viktigaste parterna vi har. Så kommer det även att vara framöver.

Så när ska man välja vilket?

– Jag skulle säga att det är väldigt individuellt. Det beror helt på kravställningen som kunden har. Har man en befintlig infrastruktur och inte kan göra en snabb förflyttning. Då är Direct routing ett bra alternativ som är effektivt att använda. Man måste titta på vad verksamheten vill ha, vad de har bakom sig och vilka länder de agerar i, säger Henrik.

Det går att blanda mellan alternativen

Sen är det ju så att det ena utesluter inte det andra. Vill man så går det ju att blanda mellan alternativen.

– Ja, säg att du vill ha Direct routing för huvuddelen av företaget som finns i Sverige, men så har du ett litet kontor i Finland och ett i USA. Då kan det kanske vara värt att välja Calling plans där.

Microsoft erbjuder i dagsläget Calling plans i 24 länder, vilket alltså innebär att det ännu så länge är något begränsat. Men ju längre tiden går, dess bredare blir erbjudandet.

– Målet är att bli så global som möjligt, men det tar tid att växa. Det är många olika regler på de olika marknaderna som vi måste följa, säger Henrik.

Calling plans kommer växa

Så hur kommer det se ut framöver. Kommer Calling plans med tiden vara det som företag och organisationer väljer?

– Tittar vi på tre år så tror jag att Direct routing kommer att vara vanligare. Men tittar vi på fem år eller mer framåt då tror jag fördelningen ligger på 50/50. Microsoft har då lanserat i än fler länder och man har hittat ännu bättre synergier. Men jag tror den stora förändringen inte ligger i vilken av de här två vägarna vi väljer för vår telefoni – utan snarare hur vi kommunicerar. Det är där den spännande förändringen ligger, säger Henrik Byström.

En tredje väg att gå för att få integrerad telefoni i Teams är att gå via en tjänst där man använder Microsofts API:er för lösningen. Här erbjuder Tendfor och Competella alternativ.
– Att gå via API:erna innebär att du når en helig treenighet som du som företag vill ha. Det första är globala softphones, det andra är globala stödsystemfunktioner för professionellt användande. Alltså möjligheten att ha sina globala agenter i den här lösningen. Det tredje, som har varit svårast, är att du kan använda flera sätt för att få in PSTN i din globala telefonimiljö. Du blir därför helt operatörsoberoende och det är verkligen den centrala skillnaden, säger Emil Emling på Tendfor.

– Du kan blanda operatörer hur du vill. Man kan säg att du har ett globalt system och plattform för administration, men lokala operatörer. Det är den viktiga grejen som du inte har kunnat uppnå med andra system.

Valfrihet är den stora vinsten

Karin Lindberg, försäljningschef på Competella, berättar att även deras lösning innebär att man kan köra allt. Azure och helt slipper en separat SBC (session border Control) för anslutningar till teams. Med vinsten att det ger större valfrihet.

– Man kan välja helt själv hur man vill ha det. Vårt system stöder både Direct routing och Calling plans, även en mix mellan dessa. Det betyder att kundernas telefonanslutningar kan distribueras globalt via Microsofts datacenters vilket ger enkel och snabb provisionering, säger Karin.

Emil säger att med API-lösning så blir operatören bara en väg in till Teams, vilket då gör att man kan ha hur många alternativ eller lokala avtal som helst – det är inte det som styr.

– Jag säger att man måst ha goda skäl för att inte välja API-vägen, jag kan inte se några fördelar i förlängningen av att välja något annat. Om man väljer en rent SBC-baserad lösning, då har man missat mycket av poängen med vad som nu blir möjligt.

API-spåret inte längre begränsat

Visst, det har funnits begränsningar med API-alternativet, men det menar Emil mer är historia än framtid.
– Under 2020 fanns det en tydlig begränsning i att man inte kunde koppla ut på PSTN, vilket då innebar att man inte kunde koppla ut till mobiltelefoner. Men det är borta nu och alla våra kunder har full PSTN och därmed full PBX-ersättningsfunktionalitet direkt i Teams.

Och utvecklingstakten för det här, det tredje spåret, menar Emil är enorm. Så pass att han tror att det framöver kommer vara den rådande tekniken.

– API:erna i sig har varit stabila från dag ett och det är otroligt hur bra det är med tanke på hur kort tid det här har funnits. Framöver så tror jag definitivt att allt fler kommer gå över mot API. Det finns absolut flera alternativ som gör en del via API:erna i dag, men vi är ganska ensamma om att göra det fullt ut. Jag kan säga att det var till vår förvåning att vi var först ut med en helt API-basera lösning 2019… och vi är fortfarande förvånande över att vi är rätt ensamma, säger Emil Emling.

Kontoret

Samarbete

Whitepaper

Kontaktcenter

Karriär

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation.
Just nu begränsat erbjudande!