Håll dig uppdaterad med vårt kostnadsfria nyhetsbrev

Varje vecka får du en sammanfattning av de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Registrera dig

Guide: Så väljer du rätt headset till företaget

Inköp Det är en djungel av produkter från både stora och små tillverkare. Telekom idag tog hjälp av de tre stora på området – Poly, Jabra och Epos-distributören Triada – för att ta fram en guide för hur företaget ska tänka när det är dags att styra upp headsets till företaget.

Guide: Så väljer du rätt headset till företaget

– Vi jobbar med personas tillsammans med företaget, säger Pehr Börjesson, företagssäljare på Poly. Vi har gjort flera undersökningar så vi har en bra grund i vilka olika typer av krav som behöver uppfyllas i olika roller.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Total tillgång till alla guider och tester
  • Premiumnyheter med de senaste trenderna
  • Fullt fokus på att du ska göra rätt kommunikationsval
  • Tryckt magasin med sex nummer om året
Redan prenumerant?

Bland de olika personas som Poly har tagit fram finns den flexible tjänstemannen, säljaren som är ute och reser samt receptionisten. Tillsammans med företaget tas sedan en lista fram där olika grupper på företaget kartläggs och passas in i Polys grundram. Namnen byts ut till exempel företagets avdelningar för att anställda lätt ska känna igen sig, därefter tas en lista fram där den anställde får några headsets att välja från – ungefär 6-9 stycken per grupp beroende på funktion och krav.

– Jag försöker undvika att prata om bra, bättre och bäst för varje grupp. Det finns inte en produkt som passar för alla utan det är olika för olika personer, säger Pehr Börjesson och fortsätter:

– Det är jätteviktigt att den anställda får välja själv utifrån de förval som har gjorts. Har jag gjort mitt eget val ökar adaptionraten. De dyraste headseten är inte de som kostar mest i inköp utan de som inte används alls.

Tittar vi mer tekniskt på valen är det som skiljer olika grupper:

* Trådlöst eller trådbundet.

– Sitter man mest vid sitt skrivbord fungerar det bra med en trådad variant. Då slipper man ju ladda sitt headset och det uppfattar en hel del som en fördel. Är det trådlöst rekommenderar vi gärna dect eftersom det har många fördelar över bluetooth.

– Det är också viktigt att man funderar över hur många devices ska headsetet kunna ansluta till. Vårt råd är att man behöver ha minst två och det är oftast mobil och dator. Men om man bara kommer ansluta till mobilen så kan man välja en modell som endast klarar detta.

* Bullerdämpning.

– Vilken miljö sitter man i? Hur stora är kraven och här handlar det också om ergonomi och hur mycket man pratar i telefon också, säger Pehr Börjesson.

* Hållbarhet.

– Det finns serier som är speciellt framtagna för kundtjänst-medarbetare. Vi har Savi och Encore Pro-serien där en av skillnaderna är att de är mer testade under utvecklingen för att hålla längre. En av sakerna som vi gör där att vi böjer banden 500 000 gånger för att se att de ska hålla ordentligt i en miljö där de används väldigt mycket.

* Pris.

– Generellt kan man säga att komforten och mer avancerade funktioner ökar med priset.

 

 

Fredrik Holmström, säljare på Triada som är svensk distributör för Epos (tidigare Sennheiser Communications) tycker att man ska ha ett liknande tillvägagångssätt. Han delar in det i tre faser.

1. Gör en grundlig behovsanalys.

Här ser man över vilka användare man har och vad som skiljer deras behov.

– Sitter man endast vid sin plats kan ett trådbundet headset fungera bra. För trådlösa headset är dect att föredra om man är på ett större kontor med många användare i samma rum då bluetooth-tekniken är begränsad till cirka 20-25 stycken per 45 kvadratmeter, säger han och fortsätter:

– Bluetoothheadset är optimala för den enskilde brukaren, då de sömlöst kan användas mellan olika enheter och platser.

Det finns några grupper som är vanliga på företag, och Fredrik Holmströms råd till dessa är:

* Callcenters/kundservice: ”Mest fokus på samtalskvalitet och riktigt bra mikrofoner. Anc (aktiv brusreducering) för användaren kan vara ett plus då många har problem att fokusera i stökiga miljöer”.

* Öppna kontor: ”Viktigt med riktigt bra mikrofoner, men även anc för användaren och bra ljudkvalitet för musik”.

* Enskilt kontor: ”Även ett enskilt kontor kräver viss bullerdämpning för mikrofonen hos headsetet för att säkerställa att annat ljud än rösten hos den som talar inte slinker igenom i samtalet”.

* Adaptiv/ Hybrid: ”Många har tagit lärdom av att prata rakt in i datorn, vilket inte är optimalt. Dels för att du hörs sämre och att datorns mikrofon plockar upp omkringliggande ljud, men också för att din omgivning hör allt som blir sagt hos B-sidan. Lösningen är att använda ett headset. Många företag väljer billigare modeller, men det är viktigt att tänka långsiktigt och att gå upp lite i pris där du får mer för pengarna är absolut värt det i längden.

Ett headset med anc hjälper användaren att fokusera på B-sidan och utesluta kringliggande ljud. Och en riktigt bra bullerdämpad strålformad mikrofon gör att din röst kommer igenom till B-sidan klart och tydligt. Ett trådlöst headset kan också vara att föredra då tillfällena att röra på sig under dagen blivit allt färre när man arbetar hemma.”

2. Fråga leverantörerna vad som gör deras produkter bäst

Därefter är det dags att fråga produktexperter från olika varumärken vad som gör just deras produkter bäst. Teknikutvecklingen är stark just nu med till exempel avancerade teknologier så som integrerad ai-teknologi och patenterat hörselskydd som skyddar användarens hörsel mot akustisk chock.

3. Ta in tester från flera varumärken

Nu är det dags att börja testa och lyssna på olika tekniska lösningar. Här tycker Fredrik Holmström att man ska se till att man testar liknande produkter från flera olika varumärken i olika typer av miljöer.

– Då säkerställer man att man får den bästa samtalskvaliteten för de situationer man befinner sig i – och därmed totalupplevelsen – med produkten. Om man inte testar ordentligt är det lätt att gå i gamla fotspår och bara beställa samma headset som man alltid gjort.

När man testar är det förutom olika teknologier, saker som passform, bärstil och vikt på huvudet som varierar mellan olika produkter. Dessutom är det såklart stor skillnad i kvaliteten på bullerreducering i mikrofoner och hur effektiv bullerdämpningen är.

 

 

Jabra tror också på valfrihet för de anställda, men Patrik Bodare, kanalansvarig för Jabra i Norden, för fram ett grundkrav som man inte kan bortse från.

– För att uppfattas som professionell i dina samtal är en bra bullerdämpad mikrofon nära munnen alltid ett säkert kort. Sedan finns det fyra frågor man kan börja med, säger han.

* Vart arbetar du?

* Vad vill du kunna ansluta till?

* Hur är ljudnivån där du utför ditt arbete?

* Trådlöst eller trådbundet?

– Fundera över vad ni behöver, om ni vill kunna arbeta även utanför kontoret så är trådlöst den bästa lösningen. Sen är samtalskvaliteten oftast bättre om du tar dina datorsamtal via datorn än mobilen. Om du använder ett trådlöst headset se då till att alltid använda en blåtands-usbdongel vid datorsamtal samt att du väljer ett headset som är certifierat för UC-samtal, säger han.

Är det något mer man ska tänka på?

– Det finns även mono- och stereoheadset att överväga. Vill du jobba mer isolerat och inte bli störd av kollegor så skulle jag rekommendera stereo-varianten. Har du däremot ett jobb med mycket telefonsamtal men samtidigt behöver prata mycket med kollegorna? Då kan det vara skönt med en mono-variant där du endast har en kåpa över ena örat. Med denna lösning slipper du ta av headsetet varje gång du ska prata med kollegan, säger Patrik Bodare.

Sista frågan. De här råden är ju för användare. Är det något som it-avdelningen ska tänka på utifrån sitt eget perspektiv?

– För att få en klar och tydlig överblick av företagets enheter finns det varumärken som kostnadsfritt erbjuder managerprogramvara, on prem eller molnbaserad som hanteras centralt. Då kan man bland annat säkerställa att produkterna är uppdaterade med senaste mjukvaruversionen och få djup insikt i hur och när produkterna används. Beslutet att köpa in nya produkter eller stuva om så ingenting blir liggandes oanvänt blir mer underbyggt och förenklat, säger Fredrik Holmström på Triada.

Kontoret

Samarbete

Whitepaper

Kontaktcenter

Karriär

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation.
Just nu begränsat erbjudande!

Gratis nyhetsbrev!

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Skickar begäran
Jag godkänner att Telekomidag sparar mina uppgifter