Mobilen är ett oumbärligt verktyg på dagens arbetsplatser, där den underlättar både tillgänglighet och effektivitet. Att välja rätt mobil kan vara en svår fråga då det är både en monetär investering samt en tidsmässig sådan då marknaden måste kartläggas och eventuella bindningstider måste tas i beaktning.
Guide: Viktigt att tänka på i valet av mobil till ditt företag
mobiler Att välja rätt smartphone till dina anställda är en viktig och komplex process, särskilt när säkerhet och hållbarhet står i fokus. Samtidigt utmanas traditionella smartphones av ai-baserade enheter. Vi kontaktade några experter för att be dem dela med sig av sina bästa tips.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
- Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
- Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
- Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Pontus Cederberg, vice president för små- till mellanstora företag i Norden hos Dustin, bär med sig stor erfarenhet från telekombranschen och har varit verksam på Dustin de senaste sju åren. Telekom idag har pratat med honom för att få expertens tips på hur företag ska navigera dagens smartphonemarknad.
Vad är det viktigaste att tänka på när man ska välja rätt mobil till sina anställda?
– Det här är en fråga som har varit uppe på tapeten länge men intressant nog är de viktigaste faktorerna så snarlika idag som de var för säg tio år sedan. Den största skillnaden och den frågan som enligt mig är den mest viktiga är säkerhetsaspekten, säger Pontus Cederberg.
Många anställda använder sina arbetstelefoner till allt från telefonsamtal, e-post och möten på plattformar som Teams eller Slack. Telefonerna innehåller idag mängder med känslig data som är viktig för företagens integritet.
– Om den datan skulle hamna i fel händer kan det få katastrofala följder vilket fler och fler företag inser. Många av våra kunder väger idag in det som en av de viktigaste aspekterna när de ska välja nya mobiler till sina anställda, så den delen har verkligen satt sig på kartan i och med den tiden vi lever i nu.
Tips för att maximera livslängd och funktion
En annan viktig aspekt att väga in är de olika roller som företagets anställda har enligt Pontus Cederberg. Det är enklare att strömlinjeforma de enheterna man är ute efter om man har anställda som endast utför kontorsarbete. Men om ett företag har fälttekniker som utför tungt och fysiskt arbete ute i naturen så är hållbarheten en viktig faktor.
– Stöttålighet, vattentålighet och batteritid är inte bara viktiga faktorer för dessa typer av anställda utan de kan faktiskt vara helt avgörande. Många inom den branschen använder även telefonen för att dokumentera olika saker så kamerans kvalitet kan bli en viktig aspekt och där blir även lagringsutrymmet en fråga som är värd att ta i beaktning.
För att maximera livslängden kan det enligt Pontus Cederberg vara viktigt att kolla på vilka tillbehör som kan erbjudas. Han menar på att det är viktigt att skydda telefonen fysiskt för att kunna få ut maximal livslängd.
– Hos oss på Dustin har vi exempelvis som policy att telefoner alltid levereras med både ett skal och ett skärmskydd.
Fler anställda använder idag sina företagstelefoner i det privata. Det innebär att man som företag även måste ta in i beräkningen att göra telefonen attraktiv att använda på båda fronter.
– Även om man är anställd på ett företag så är man också en individ på sidan om. Det är viktigt att mobilen kan fungera både som ett bra arbetsverktyg och något som medarbetaren kan uppskatta privat. Det finns självklart regler för detta men i praktiken är det svårt att skilja helt på privat och arbetsrelaterad användning. Det kan även vara något som signalerar företagets värderingar – en ny Iphone ger en signal, en billig Huawei en annan. Valet av telefon påverkar med andra ord mer än bara praktiska funktioner.
Hur viktigt är det att väga in miljö- och hållbarhetsaspekten?
– Den blir alltmer viktig. Enligt min uppfattning är det något som många bara pratat om tidigare men jag tycker att det alltmer blir en verklighet. En central del i den frågan är vilka leverantörer man väljer eftersom det påverkar hela kedjan bakom produkten. Marknaden i Sverige är ganska begränsad till Apple eller Samsung, men det är ändå två stabila företag med pålitliga produktionskedjor.
Det finns siffror som starkt pekar på att återanvänd elektronik blir en viktig fråga för svenskarna. Återanvänd elektronik har gått om mode i andrahandsmarknaden i popularitet enligt Svensk Handels senaste rapport. Under årets tredje kvartal uppgick försäljningen inom begagnad elektronik till hela 1,2 miljarder kronor. Det cirkulära it-företaget Inrego har exempelvis sett en digital försäljningstillväxt på 30 procent i jämförelse med samma period förra året.
”Kan dröja något innan det implementeras”
I oktober publicerade Novus en studie på uppdrag av Avoki och HP som visade att hela 78 procent av svenskarna ser elektronikavfall som den avfallsström som på verkar miljön mest negativt.
Samma studie från Novus visade även att 63 procent av de tillfrågade är positiva till att få en begagnad dator av företaget medan 58 procent skulle acceptera en begagnad telefon. Detta med förutsättningen att enheten är fabriksåterställd och i gott skick. Pontus Cederberg medger att det är intressanta siffror men tror att det dröjer något innan det implementeras i större utsträckning för företagen i dagsläget
– Jag tror att det är en fråga som kan komma att drivas mer från den offentliga sektorn där återanvända produkter kan bli ett krav i upphandlingar. Men när det gäller privata företag tror jag att valet mellan en ny och en begagnad produkt ofta väger över till det nya när man väl står inför valet, säger Pontus Cederberg och fortsätter.
– Jag tror vi kan stå inför ett skifte och på sikt kan nå siffrorna i de rapporterna. I det privata har jag börjat använda begagnade Iphone till mina barn och kvaliteten är fantastisk. När det gäller företag är hållbarhet och återanvändandet viktiga frågor som vi jobbar mot. Det finns ett skifte på gång men vi är nog inte riktigt där än.
Vad är en rimlig livslängd på en företagstelefon enligt dig?
– En livslängd på två till tre år är rimligt att kunna förvänta sig. Utvecklingen av telefoner har också gått framåt de senaste åren, särskilt när det kommer till hållbarhet. De har blivit mer tåliga och om man kombinerar det med ett bättre glas och ett mer robust skydd kan de hålla längre. Jag skulle våga tippa på att mobiltelefoner till och med kommer få en längre livslängd, inte helt olikt laptops, om utvecklingen fortsätter gå i rätt riktning.
Finns ett stort ekonomiskt värde i återlämning
Hållbarhet behöver inte nödvändigtvis endast betyda att man använder telefonen ett år längre för att sedan återvinna den. Pontus Cederberg berättar att Dustin vill vara en ledande kraft på marknaden när det kommer till återanvändning och hållbarhet.
– Man kan säga generellt att en produkt ska hålla längre än ett år för att ens kunna räknas som konstnadseffektiv och miljövänlig. Vi på Dustin har byggt upp ett så kallat ”take-back”-program där kunder kan återlämna sina gamla enheter. Det gäller inte bara telefoner då utan även datorer och annan it-utrustning. Efter en viss tid kan kunderna då skicka tillbaka enheterna till oss för återvinning eller försäljning till andra generationens användare som inte har behov av en helt ny telefon eller dator.
Pontus Cederberg berättar att det enligt honom finns ett stort ekonomiskt värde i återlämnandet av it-utrustning för företagen. Det är en aspekt av hållbarhetscykeln som fler företag, speciellt mindre sådana, i hans mening borde ta vara på. Särskilt då mobiltelefoner har ett högt restvärde.
Pontus poängterar dock vikten av säkerhetsaspekten i ett sådant samarbete.
– Det första vi på Dustin gör i ”take-back”-programmet är att fabriksåterställa alla enheter som levereras tillbaka, om detta inte redan är gjort av den ansvariga it-avdelningen hos det individuella företaget. Det måste finnas rutiner för att säkerställa att känslig data inte kan hamna i fel händer, vilket är varför många företag inte vill ta risken med ”bring your own device”-lösningar. Medarbetare förstår oftast företagens argument för att hålla telefonerna standardiserade och säkra, även om de då kan och får användas utanför jobbet.
Telefonen ska fungera som en daglig kompanjon
Smartphones har i takt med den digitala utvecklingen blivit ett verktyg som ersatt mycket vi tagit för givet i våra vardagar. Betalkort, kameror, internet och mycket mer finns tillgängligt några knapptryck bort i en enhet som får plats i våra byxfickor.
Oskar Smedstad är Nordic Manager of Mobile Experience på Samsung. Telekom idag har pratat med honom om Samsungs satsning på ai-telefoner där förhoppningen är att telefonen ska fungera än mer som en daglig kompanjon på arbetsplatsen.
Finns det något med en ai-telefon som kan ge ett övertag på arbetsplatsen?
– Det här svaret är kanske en floskel vid det här laget men man brukar säga att ”ai will not take your work, but people using ai will take your work”. Jag ser framför mig att arbetsplatser om ett par år kommer vara så pass integrerade med ai att det kommer bli svårt att undvika, säger Oskar Smedstad och fortsätter.
– För att ge några exempel så kan ai snabbt transkribera och summera innehållet från ett möte inspelat på telefonen och sedan skicka ut det till alla mötesdeltagare via en voice prompt. För oss som jobbar inom kommunikationsbranschen är även möjligheten att översätta innehållet från ett möte som bedrivs på olika språk spännande, även i realtid. Det finns många tjänster som sparar en hel del tid kan man säga.
”Riskerar att halka efter”
I januari 2024 lanserade Samsung Galaxy S24-familjen vilken var deras första stora ai-baserade telefonserie. Den funktionaliteten har sedan rullats ut till de äldre modellerna som S23 och även till Galaxy A-serien som är av en lägre prismodell.
– Framtiden för ai-telefoner är mer en fråga om när det blir praxis snarare än om. Vi använder redan ai idag på många sätt även om det inte alltid benämns som det. Mycket av den teknik som optimerar våra telefoner idag bygger på ai exempelvis. De företag som inte börjar fundera på hur de ska inkorporera ai i sin verksamhet snart riskerar att halka efter, lite som vi såg med andra jämförbara tekniska revolutioner.
Kan vi förvänta oss samma livslängd från telefoner på arbetsplatsen i takt med att ai implementeras mer?
– Hållbarheten är en viktig fråga för oss och som vi sett har det gått bra att rulla ut den nya tekniken till äldre modeller som inte lanserades med det. Det kan vara så att det finns en gräns för vad hårdvaran klarar av som vi har sett i datorer och tv-apparater. I dagsläget finns det dock inget som pekar på att ai-implementeringen kommer korta ner livslängden då telefoner idag är så pass kraftfulla att de kan hantera det mesta flera år framöver.
Finns olika sätt att bygga säkerhet kring ai-telefoner
När det kommer till diskussioner om ai så är följdfrågan om säkerheten aldrig långt borta. Iskar Smedstad förklarar att säkerheten är en väldigt stor del av diskussionen, både hos dem och de företagen som använder sig av deras produkter.
Samsungs telefoner använder sig av det egenutvecklade krypteringssystemet Knox. Men det finns även andra möjligheter att som användare kontrollera vad ai:n både kan och inte kan göra.
– En viktig aspekt i säkerhetsfrågan är att användaren, eller företaget i det här fallet då, alltid har full kontroll över ai:n. Man kan exempelvis välja att endast använda ai på enheten, utan att något skickas till molnet. Arbetsgivare kan också bestämma vilken typ av data som ai får åtkomst till och hur den används, säger Oskar Smedstad.
Samsung arbetar även på att utveckla den typen av säkerhet ytterligare då de nästa år ska lansera det de kallar ”Samsung account for business”.
– Med den funktionen kommer man som användare kunna särskilja mellan privat och arbetsrelaterad data och funktioner, vilket är perfekt om mobilen används både på jobbet och i hemmet.