Hack i häl på användaren

Appar Vill du säkra applikationer med bra innehåll och god användarupplevelse ska du inte fråga användarna vad de vill ha. Följ efter dem i det dagliga arbetet och leta efter verkligt värdeskapande användningsområden, då når du framgång.

Hack i häl på användaren

[Detta är en artikel från Telekom idag nummer 8/2014]

Sneglar ni på att skapa en företagsintern applikation? Sitt inte på den egna kammaren och bygg appar du tror fyller ett behov hos medarbetarna. Det ger väldigt sällan den effekt och de positiva resultat du eftersträvar. Som med mycket annat handlar det om att göra ett bra förarbete där ni tar reda på vad användarna verkligen behöver, och sedan sätta igång en process.

– Att tidrapportera, ha kalendersynk och mejl i mobilen kanske ökar produktiviteten något, men det är inte en värdeökning som genererar stor return of investment. Det gäller att hitta de verkligt värdeskapande mobila användningsfallen om man vill nå långt, menar Reza Assareh, mobilstrateg och affärsansvarig på Screen Interaction.

Släpp teknik-sargen

Det han syftar till är de fall då den mobila lösningen innoverar processer, affärsmodeller eller kunddialogen. Det sker inte uteslutande på it-avdelningen. Snarare hittar man fallen ute i organisationen då man investerar tid i att undersöka användarnas miljö och sneglar dem över axeln för att få full insikt i deras tankebanor och processer.

Reza menar att det är av yttersta vikt att göra grundarbetet innan en enda rad kod är skriven:

– Generellt är it-avdelningen dålig på just detta. Här gäller det att släppa tekniken och ta användarperspektiv. It-avdelningen måste börja tänka på medarbetarna som sina viktigaste kunder – that’s when the magic happends.

Hitta behoven

Biltillverkaren Henry Ford lär ha uttalat det klassiska citatet: ”Om jag innan T-Forden hade frågat människor vad de ville ha, hade de svarat en snabbare häst.” Kanske låter det konstigt att inte bara fråga ut användarna om vad de vill ha, men så är det. Försök istället följa dem och hitta behov som finns dolda i deras beteenden.

Det som ibland sätter käppar i hjulen för god användbarhet är dess lite mer samvetsgranna syskon: nämligen säkerheten. En applikation med känslig företagsdata måste så klart vara tillförlitlig, men ha i åtanke att för mycket säkerhet kan ta död på användarupplevelsen. Och en mobil tjänst som ingen orkar logga in på är pengar slängda i sjön. Sensorer och och fingeravtryck kan vara smartare sätt att få igång användarna.

Peta in i detaljer

Reza Assareh pekar också ut den hemliga ”lösningen” på de flesta användarproblemen, och den stavas testning.

– Det glöms nästan alltid bort, men ju tidigare desto bättre – och billigare! Detta är grunden för god användbarhet och ger förstahandsinformation om funktionaliteten. Finns logiken och konceptet kan man göra en knapp lite större i slutet, det tar ungefär en timme. Men en applikation utan god användbarhet är helt värdelös.

Fakta

Glöm inte testerna

9:3

Välj ut tre tillfällen med nio personer under hela processen när testerna ska ske. Ju tidigare desto bättre (och billigare). Gör första testet i början, ett i mitten och ett i slutet av projektet. Första testet bör ske på skissnivå.

Tänk målgrupp

Testpersonerna ska vara helt vanliga användare i målgruppen, ingen med förkunskap.

Tänk högt

Beskriv och berätta för testpersonen om designen och flödena i prototypen, eller pappersskissen. Be sedan testpersonen utföra ett visst scenario, de ska under själva utförandet hela tiden ”tänka högt” om varför de agerar som de gör. Tänk på att själv vara tyst och inte hjälpa användaren.

Utmana användaren

Be testpersonen berätta varför den gör på ett visst sätt. Fråga hur de tänker genom olika klick och borra verkligen ner dig, använd frågepronomen Hur, Varför, Var och När och undvik ja-och-nej-frågor.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.