Hälften känner inte till skillnaden mellan 4g och 5g

5g Två år efter 5g-introduktionen i Storbritannien är intresset fortfarande svalt bland både konsumenter och företag.

Hälften känner inte till skillnaden mellan 4g och 5g

5g-utbyggnaden är i full gång i stora delar av världen, men frågan är när konsumentmarknaden verkligen börjar se fördelarna och är redo att ta till sig den nya tekniken.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår unika digitala Premium-tjänst öppen bara för prenumeranter.
  • Ett nischat nyhetsbrev för just ditt intresseområde; Professional eller Contact Center.
  • Full tillgång till vår digitala kunskapsbank med över 16 000 artiklar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

En ny undersökning från Deloitte visar att mer än 50 procent av konsumenterna i Storbritannien inte ens känner till skillnaderna mellan 4g och 5g. Dessutom är det endast fem procent som har tecknat abonnemang med stöd för 5g, trots att det första publika 5g-nätet driftsattes redan i maj 2019.

Få kunder använder 5g

Den största mobiloperatören i Storbritannien, EE som ägs av British Telecom, uppger att 1,5 miljoner av företagets totalt 16 miljoner kunder utnyttjar möjligheten till 5g-uppkoppling.

Den egenskap hos en ny mobil som är viktigast för de tillfrågade konsumenterna är batterilivslängd. Stöd för 5g-uppkoppling hamnade nästan längst ned på listan med önskade egenskaper. De tillfrågade ansåg att byggkvalitet, skärmstorlek och prestanda var viktigare.

Industrin avvaktar

Samtidigt är intresset för 5g bland kunder inom industrin i Storbritannien lägre än förväntat.

– Många har förstått 5g som koncept men har ännu inte förstått hur det ska stärka deras verksamhet och hur man ska tjäna pengar på tekniken, säger Ashish Gupta på BT Enterprise till tidningen The Times.

Senaste artiklarna

Kontoret

Samarbete

Whitepaper

Kontaktcenter

Karriär

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde.