Koncepet med telefoni som tjänst är inte nytt för Handelsanställdas förbund. De kommer nu från en växellösning som Softronic levererat och Telia har stått för operatörstjänsterna.
I det nya avtalet kommer Handels att fortsätta nyttja Telias fasta och mobila nät, men via tjänsteleverantören Icentrex och den helhetslösning som de satt ihop.
Redan i somras implementerades den del i projektet som gäller Handels kundcenter med upp emot 180 medarbetare som sitter spridda runt om i Sverige. I callcentertjänsten ingår väggdisplayer, vyer för agenter/köer och avancerade rapporter.
Den andra delen omfattar samtliga övriga anställda hos Handels, som i hög grad arbetar mobilt. Där sker utrullningen av molnväxeln med integrerad mobiltelefoni nu i september.
– Vi tog in och utvärderade offerter från många leverantörer. Det visade sig att Icentrex kunde erbjuda den bästa funktionaliteten. Det blir ett lyft för våra enskilda användare att till exempel kunna hänvisa sig via en mycket användarvänlig app som är helt synkad med kalendern, säger Jonas Palmberg, som är chef för Handels Direkt.
Ekonomiskt tror han att totalkostnaden ska bli något lägre än tidigare, men det var inte det som avgjorde valet. Att Handels personal ute på fältet enkelt kan logga in och ut ur svarsköer är ett exempel på den nytta som organisationen värderar högt.
Icentrex utsågs till bästa molnväxel i Telekom idags stora test 2014.