Här är Ciscos senaste nyheter till Webex

Samarbetsplattformar Nya funktioner, bättre upplevelse samt uppdaterade prismodeller. I samband med sitt Partner Summit presenterade Cisco en rad nyheter för plattformen Webex.

Här är Ciscos senaste nyheter till Webex

Om fem år kommer endast en fjärdedel av våra arbetsplatsmöten att vara fysiska. Det förutspådde Gartner i en rapport tidigare i höst och innebär en rejäl kapning av möten jämfört med i dag. Mötena kommer istället ske via samarbetsplattformar och i videokonferensrum, understödda av ai och AR-baserade funktioner.

– Videomöten har blivit en del av vardagen för de allra flesta. Vi tror att nästa steg för företagen blir att se det mer som en plattform där mötesupplevelsen och enkelhet att snabbt igång är avgörande, med mindre fokus på vilken klient och applikation man använder. Mötesupplevelsen och de verktyg som kan förbättra både själva mötet och samarbetet runtomkring, oavsett om du sitter med en smartphone, en laptop eller i ett videoutrustat mötesrum, är drivande i den förändringen, säger Torsten Sagner, affärsområdeschef på Cisco Sverige.

Under Cisco Partner Summet så presenterade företaget flera förändringar och nyheter i sin plattform Webex. Bland dessa finns ”Single Platform Advantage” där Webex alla tjänsts för möten, chat, samtal och kontaktcenter samlats. Detta ska ge en bättre upplevelse oavsett vilken enhet man arbetar på.
En annan nyhet är integration av samtalstjänster som molnapplikation kallad Webex Edge och är ett integrationslösning ovanpå den traditionella PBX-lösningen.

Men allt handlade inte om finesser och nya funktioner, på konferensen lanserade Cisco även hårdvara för möten. Detta i form av en 27-tums pekskärm med 4K-upplösning. Denna fungerar med alla mötes och samverknastjänster och har en system för begränsning av störande bakgrundsljud, ansiktsigenkänning samt möjligheten att skapa redigerad bakgrund. Det sistnämnda något de med stökigt hemmakontor säkerligen gillar.
En annan produktnyhet går under namnet ”Room Panorama” och är en videolösning för större konferensrum. Dena har ai- och ar-funktionalitet som virtuella namnskyltar och information om den som talar samt direkttranskribering av möten.

Cisco lanserade även ett nytt headset med noise cancelling fullt integrerat med Webex för att anpassas till framtida tjänster. Detta kom även med en ny typ av affärsmodell. Istället för att kunderna ska köpa headsetet så kommer det med en tjänstebaserad abonnemnagsmodell. Varje gång det är dags för förnyelse av avtalsperioden, så uppgraderas hårdvaran till den senaste versionen. Dock ska det understrykas att den här typen av modell till en början bara kommer att erbjudas på den amerikanska marknaden.

– Det ska inte vara svårt eller dyrt för en CIO att kunna erbjuda en optimerad och ständigt uppdaterad samverkansmiljö. Vi vill bidra till den förenklingen, både genom att skapa nya produkter och tjänster, samt ge kunderna nya sätt att betala för dem. Höga kostnader uppstår när investeringar sker som användarna inte använder i tillräckligt hög utsträckning. Det är människorna som skapar möteskulturen, vårt uppdrag är att ge dem de bästa verktygen på marknaden för att göra det, säger Torsten Sagner.

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation och telekombranschen.
Just nu begränsat erbjudande!

Gratis nyhetsbrev!

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Jag godkänner att Telekomidag sparar mina uppgifter