Här är storoperatörernas planer för Almedalen

Operatörer Under veckan befinner sig många politiker, näringslivsföreträdare och representanter från civilsamhället i Visby. Vi har pratat med fyra telekomprofiler om deras förväntningar på veckan.

Här är storoperatörernas planer för Almedalen

Jessica Levin, försäljningschef Telenor företag

1. Varför är du i Almedalen?

– Främst för att träffa kunder, partners och kollegor i branschen för att diskutera men också för att se, lyssna och lära. Det är viktigt i min roll att ha örat mot rälsen och lyssna in kring samhällsfrågor och trender som berör oss i telekom/it-branschen. 

 2. Vilken blir den viktigaste telekomfrågan att lyfta i Almedalen?

– Det finns många viktiga frågor som berör telekom men primärt är det hållbarhetsfrågor och aspekter kring cybersäkerhet som kommer bli de viktigaste telekomfrågorna under årets Almedalen.

 3. Vad ser du mest fram emot med veckan?

– Att få träffa kunder, partners och kollegor i branschen för att under mer avslappnade former prata om samhällsfrågor som berör oss alla.

 4. Hur ser Telenors program ut för veckan?

– Vi håller i två seminarier på Techarenan, ett på onsdagen som handlar om hållbarhet och innovation samt ett på torsdagen som handlar om Cybersäkerhet och hur vi kan skapa möjligheter för tryggt företagande i Sverige. Utöver det har vi även en del kollegor representerade i andras paneler med samma fokusområden.

Sofia Ahlmark Hyvärinen, försäljningsdirektör Tele2 Företag

 1. Varför är du i Almedalen?

– För oss är det en bra möjlighet att träffa kunder men även att både leda och delta i olika samtal och diskussioner i ämnen som är viktiga både för oss och våra kunder. 

 2. Vilken blir den viktigaste telekomfrågan att lyfta i Almedalen?

– Jag skulle nog säga att säkerhet och situationen i omvärlden kommer vara viktig. Tele2 kommer prata säkerhet och cyberhot mot de enskilda fastigheterna, men vi kommer också att lyfta blicken och prata om hur telekombranschen och några andra branscher som också levererar samhällskritisk infrastruktur kan bidra och om förutsättningarna för svensk motståndskraft har förändrats. 

 3. Vad ser du mest fram emot med veckan?

– Jag deltar själv i en av våra paneler, men jag ser fram emot att få lyssna på vår egen hållbarhetschef som tillsammans med kollegor från bland annat Vattenfall, H&M, Saab och Electrolux pratar om ”Goalwashing” det vill säga att företag kanske sätter ambitiösare hållbarhetsmål än vad de egentligen kan uppnå. 

 4. Hur ser Tele2:s program ut för veckan?

– Under torsdagen 29/6 har vi tre panelsamtal på Mellangatan 7. Det första handlar om goalwashing och då kommer hållbarhetschefer från bland annat Electrolux, Vattenfall och H&M och förstås även Erik Wottrich (hållbarhetchef, Tele2). Vi kommer sedan också prata om hur fastighetsägarna på bästa sätt ska skydda boende från dataintrång med bland annat Riksbyggen och Sveriges Allmännytta. Slutligen har vi ett panelsamtal om kritisk infrastruktur i en kritisk tid med bland annat ministern för civilit försvar, MSB:s generaldirektör och vd:ar från exempelvis Skanska och Arla.

Mårten Lundberg, kommunikationsdirektör Tre

1. Varför är du i Almedalen? 

– Jag har varit i Almedalen i 20 år och det är en bra plats för fördjupade samtal och nya perspektiv. Man kan pröva tankar och komma längre i resonemang och förståelse för varandras utgångspunkter och lösningar på samhällsfrågor.

 2. Vilken blir den viktigaste telekomfrågan att lyfta i Almedalen?

– Säkerhetsfrågan, hur vi skyddar kritisk telekominfrastruktur fysiskt och mot cyberangrepp. Allt sedan både pandemin och nu kriget i vårt närområde har det blivit uppenbart hur viktig telekom är för Sverige försvarsförmåga. Fungerar inte mobilnäten, så är det väldigt mycket som inte fungerar i samhället. Hur vi kommer ikapp omvärlden inom 5g och återtar platsen som ledande på it och digitalisering är också en mycket angelägen fråga. Många diskuterar den, men det händer för lite. 

 3. Vad ser du mest fram emot med veckan?

– När man ser tillbaka på en Almedalsvecka så brukar det alltid vara de oväntade mötena som både är intressantast och många gånger nyttigast. De uppstår när man kommer in i andra sammanhang, till exempel genom att slå följe med en bekant på gatorna i Visby, som i sin tur stöter på andra människor från sitt nätverk. Det är ett bra sätt att utöka sitt nätverk. Och att man är noga med vilka seminarium eller arrangemang man går på, att det finns personer där som man vill skapa en relation till eller fördjupa en påbörjad kontakt. Sedan är det ju extremt lyxigt när man ser nivån på alla seminarier, där alltifrån tjänstemän, experter från akademin, näringslivet och politiken finns på samma plats under en vecka. Almedalen är något alldeles speciellt i sin tillgänglighet och möjlighet att föra samtal om hur Sverige kan utvecklas.

 4. Hur ser Tres program ut för veckan?

– Vi har under onsdagen ett säkerhetsseminarium ”Hur värnar vi svensk beredskap i en orolig tid?”, där både minister för civil beredskap Carl-Oskar Bohlin och generaldirektör för MSB Charlotte Petri Gornitzka medverkar. Seminariet arrangeras av oss och Saab, där vår vd Haval van Drumpt och vice vd på Saab Christian Luiga är med i panelen för att diskutera frågan: Hur kan näringslivet bidra till stärkt försvarsförmåga och hur ökar vi skyddet av svensk digital infrastruktur? Det blir spännande att lyssna på. Det följs av ett mingel, sedan har vi också några middagar planerade med personer inom telekom, digitalisering och politik.

Anders Olsson, vd Telia Sverige.

1.Varför är du i Almedalen?
– Jag och mitt team på Telia är på plats då Almedalen är en naturlig arena för flertal viktiga frågeställningar som vi driver, och som har tydlig koppling till viktiga samhällstrender inom hållbarhet, säkerhet, energi, digital inkludering och den digitala omställningen för fastigheter, transporter och industrin.

2. Vilken blir den viktigaste telekomfrågan att lyfta i Almedalen?

– Fokus för de samtal vi deltar i och driver är hur viktig en robust och säker digital infrastruktur, baserat på den senaste tekniken som 5g, är för att accelerera digitaliseringen av både företag och offentlig sektor. Och att vi operatörer har goda förutsättningar för att fortsätta att investera och utveckla näten som ligger till grund för denna infrastruktur. Det menar vi är avgörande för att värna om den hållbara omställningen av samhället – och ett långsiktigt konkurrenskraftigt Sverige.

3. Vad ser du mest fram emot med veckan?
– Jag ser fram emot en spännande vecka med givande diskussioner, utbyten och möten. Hela poängen är att hitta nya möjligheter och skapa fler samarbeten inom gemensamma samhällsutmaningar, och vi får en möjlighet att demonstrera varför Sverige behöver sitta i förarsätet för den digitala omställningen, och hur det ska gå till. 

4. Hur ser Telias program ut för veckan?
– Det blir ett fullspäckat program och vi kommer ha experter och representanter från vår företagsledning på plats på egna seminarier och som deltagare hos andra. Vi kommer hålla fem seminarier i vår lummiga trädgård, som vi hoppas blir lika välfylld som tidigare år. På onsdag handlar det om hur Sverige kan säkra ett starkt digitalt totalförsvar. Ett seminarium vi samarrangerar med Försvarsmakten och där även bland annat PTS deltar. På torsdag har vi de övriga panelsamtalen, där vi pratar om hur energi- och telekomföretag skapar nya allianser för hållbara energisystem, det tillsammans med bland annat Ericsson, KTH och Ellevio. Civilminister Erik Slottner och Stockholms landshövding Anna Kinberg Batra med flera kommer att delta i en panel om den viktiga samhällsfrågan om hur vi ska bryta det digitala utanförskapet. Sedan kommer det handla om hur vi ökar digitaliseringen och därmed energieffektiviteten i fastighetsbranschen. Sist diskuterar vi den viktiga frågan – hur vi ökar digitaliseringstakten i offentlig sektor – vilket är viktigare än någonsin för vår välfärd, även i detta deltar Civilminister Erik Slottner, men också Region Skåne och DIGG.

 

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.