Här är svenska ledaren inom digital kundinteraktion

Digitalisering Vem är bäst på digital kundinteraktion? Enligt undersökningen Digital Leaders in Sweden är svaret på den frågan...

Här är svenska ledaren inom digital kundinteraktion

Det är länge sedan digitalisering hamnade högt upp på företagens att-göra-lista. Men även om det är lätt att säga att man satsar helhjärtat – är det inte alla gånger lätt att till det hela. Ett tecken på det är när managementkonsultfirman Bearingpoint presenterar sin årliga undersökning kring digital kundinteraktion, så finns det stor förbättringspotential

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Total tillgång till alla guider och tester
  • Premiumnyheter med de senaste trenderna
  • Fullt fokus på att du ska göra rätt kommunikationsval
  • Tryckt magasin med sex nummer om året
Redan prenumerant?

Studien inkluderar 86 svenska företag som utvärderas utifrån ett kundperspektiv. Inom fyra områden har de bedömts utifrån 239 kriterier. Så bäst av alla företag var Tele2 (B2C) som fick 3,42 på en femgradig skala.
På pallen kom även Netonnet med 3,39 poäng följt av Telia (B2C) på 3,38 poäng. En slående sak är att fjolårs-ettan, Electrolux, inte ens återfinns på topp-tio i år.

Sämre genomsnitt än i fjol

En sak som även framkommer är att den övergripande snittpoängen för företagen har gått ner från i fjol.
– Pandemin ser ut att ha ökat konsumenternas digitala interaktion och köpbeteende i högre grad än företagen har ökat sin digitala förmåga. Det något försämrade svenska genomsnittet kan även vara ett resultat av de nya kriterier vi införde i år inom corporate social responsibility (CSR), personlig sökfunktion och anpassat innehåll. Det finns fortfarande stor förbättringspotential, säger Björn Ahlgren på Bearingpoint i en kommentar.

Sett till branscher är det dock telekom (B2C) som ligger i topp följt av detaljhandeln och energi-branschen. Telekom (B2B9 hamnar på en femteplats.

Kontoret

Samarbete

Whitepaper

Kontaktcenter

Karriär

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation.
Just nu begränsat erbjudande!