Här provåker vi 5g-ride-bussen i Telias 5g-nät

5g 5g-ride-projektet fortsätter utvecklas. Telekom idag har provåkt minibussen uppkopplad mot Telias publika 5g-nät i Kista.

I september 2020 invigde prins Daniel en testrutt på Djurgården med en självkörande minibuss. Bussen från T-engineering, med bas i Trollhättan, navigerade med hjälp av sensorer på fordonet och pressen fick åka med en sträcka.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
  • Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
  • Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams, SD-Wan och Chattbotar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

Projektets mål är att utforska hur 5g och fjärrövervakning av fordon via trafiktorn fungerar inför ett bredare införande av tekniken i stadsmiljöer. Trafiktornet är en viktig komponent som fortsatt att utvecklas under de två år som gått sedan invigningen. 

Telekom idag har vid flera tillfällen besökt Ericsson i Kista för att se hur man samlar in information från omgivningens sensorer, till exempel kameror, och därefter delar den med den uppkopplade bussen. 

I förra veckan var vi där igen – den här gången för att få teståka minibussen och få en rapport om utvecklingen i 5g-ride-projektet, som nu växlat över från Ericssons egna testnät för 5g till att även använda Telias publika 5g-nät.

Än så länge får man inte köra T-engineering-bussen på allmän väg så utanför Ericssons studio i Kista så har man spärrat av ett område lika stort som en basketplan. Inne på testytan är flera kameror monterade i stolpar som kommunicerar med det mobila trafiktornet precis utanför testytan. 

På skärmen syns informationen som finns att tillgå i trafiktornet.

Det som testet ska demonstrera är att trafiktornet kan hämta information från kamerorna och kommunicera med bussen som därmed ska kunna agera innan fordonets egna sensorer märker något. 

Vi kliver in i bussen och föraren startar färden manuellt innan han låter fordonet ta över styrandet. När vi kört 30 meter närmar vi oss en parkerad bil i området. Bakom bilen står en försöksperson redo att kliva ut i vår färdriktning. 

Innan vi kan se personen har bussen bromsat in och en halv sekund senare ser vi försökspersonen kliva ut framför den parkerade bilen. Testet lyckades.

Bussen står stilla när personen blir synlig.

Telekom idag fick efter åkturen en pratstund med Telias innovationschef Magnus Leonhardt som var på plats för att se hur projektet utvecklas.

– Vi bygger ut 5g-nätet med en otroligt snabb hastighet nu. Vi når 40 procent av Sveriges befolkning nu och det är därför som vi kan göra ett test som det här idag, säger han.

Hur långt borta är vi från att ha ett tillräckligt utbyggt 5g-nät för att kunna köra det här i storstäderna?

– Det här är ett projekt där vi lär oss massor av saker. Nätet byggs ut med stor hastighet, men det är många andra bitar som också ska komma på plats. En sak som är väldigt spännande är network slicing där man kan garantera en del av nätet till till exempel kollektivtrafiken. En annan sak som vi utvärderar och lär oss om är hur man ställer in sim-korten för att uppkopplingen ska bli så bra som möjligt för de här tjänsterna. 

Senaste artiklarna

Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv om aktuell teknik.