Håll dig uppdaterad med vårt kostnadsfria nyhetsbrev

Varje vecka får du en sammanfattning av de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Registrera dig

Här i labbet skapas Jabra-ljudet

Headset Jabras motto är att vara ledande inom ljud. Telekom idag har besökt koncernens ljudlabb där framtidens produkter forskas fram – och vi har fått känna på både absolut tysthet och massiva störningsljud.

Här i labbet skapas Jabra-ljudet

Holger Kiilerich, senior testingenjör, stänger dörren till det ekofria rummet. För oss inne i rummet blir det obehagligt tyst – det känns som att det trycker lätt mot öronen. Om någon tappade en knappnål skulle man höra den landa på golvet. Om det funnits ett golv, vill säga. här utgörs golvet av ett nät och under nätet finns samma vita skumgummifigurer som på väggar och tak.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Telekom idag med sex nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
  • Mycket mer...
Redan prenumerant?

– Kolla på väggarna, säger Holger Kiilerich. Där finns det röda knappnålar instuckna. Det är för att vi ska kunna placera ut människorna på rätt ställe när de är med i testerna.

Vi är inne i mitten av den danska koncernen GN:s, som äger Jabra, ljud- och störningslabb och det är unikt besök. När Jabra presenterar sin nya headset-serie Engage på GN:s huvudkontor i utkanten av Köpenhamn så öppnar man för första gången labbet för en grupp journalister. Som enda svenska tidning är Telekom idag på plats.

– Det är ett labb som vi är ensamma om att ha på många sätt. Kanske främst för att det bara är vi som har både kommersiella produkter och medicinska produkter, säger Claus Fonnebach, ansvarig för globala mediakontakter på Jabra.

Tre personer jobbar heltid i labbet, och ett hundratal personer inom koncernen har tillgång till att använda de olika rummen i forskning- och utvecklingsarbetet för både audio och antenn/radio. Här kan Jabra, Resound och Beltone och de andra GN-bolagen i kontrollerade miljöer testa mikrofonernas allmänna ljudkvalitet, hur bra de rensar bort bakgrundsljud och hur den hanterar när vinden blåser. Dessutom testas brusreducering, samt hur produkterna stör och klarar av extern störning.

– En stor del av testerna går också ut på att licensiera produkterna för Skype for business och andra tjänster, förklarar Søren W. Christensen, akustisk testingenjör i labbet.

Utanför den ekofria kammaren sitter en vit skumgummifigur i samma material som inne i kammaren. Bredvid sitter en lapp där det står Touch me.

– Alla vill känna på materialet, säger Holger Kiilerich. Det kostar väldigt mycket och tar mycket tid att sätta allt i ordning inne i de olika rummen så det är en bra lösning att man får känna här utanför.

Skumgummit i de olika rummen har olika färger och olika egenskaper. Inne i RF-rummet har alla signaler från omvärlden stängts av, så att det går att specifikt testa hur olika headsets påverkar varandra. Det har varit viktigt i utvecklingen av Jabras nya Engage-familj som ska klara av tre gånger så många headsets på samma yta som dagens headsets.

– Vi har haft 120 headsets i gång här inne samtidigt. Då har vi sett hur det har påverkat både samtalskvalitet och störningar med mera, säger Holger Kiilerich.

Artificiellt öra.

För att ha så många headsets igång samtidigt behövs också att de sitter på något. I labbet använder man provdockor med namnet Hats, Head and torso simulator, som har liknande egenskaper som vävnad och hjärnor, som ju radiovågor passerar i trådlösa headsets. De använder också artificiella munnar för att simulera prat.

– För att det ska gå att jämföra resultaten behöver vi veta att alla dockor pratar med samma volym och att deras vävnad har samma egenskaper. Dessutom skulle vi kunna testa betydligt färre saker om vi behövde ha människor här hela tiden som pratade, säger Søren W. Christensen.

Inte bara testprocesserna måsta vara förutsägbara. Även fuktigheten behöver hållas konstant i lokalen för att inte det ska förändra resultaten. I taket sitter luftfuktare som är avskärmade med små rör. Holger Kiilerich, senior testingenjör, förklarar att det är för att de ska låta så lite som möjligt.

De 100-tal anställda som får forska i dessa lokaler har också tillgång till en vindtunnel där vindbrus kan simuleras, ett EMC-rum där det går att undersöka elektromagnetisk strålning. En bil som kan ställas om till en mängd olika bilmodeller ljudmässigt finns också, liksom ett reverb-rum där bakgrundsljud kan simuleras.

– Utanför finns det hörlurar så att man kan höra det som sägs i mikrofonen, säger Søren W. Christensen och vi får gå ut och lyssna.

Vi hör att nästan allt bakgrundsljud har sorterats bort. Sören berättar att de jobbar med att testa både den passiva brusreducering, alltså muffar och passform, och den aktiva där programvara räknar ut vad som är bakgrundsljud.

Vilket rum skulle du vilja ha om du fick ett till?

– Ett större rum för bakgrundsljud. Algoritmerna börjar bli så bra så att det inte räcker med att studsa ljudet på fyra väggar för att de inte ska lära sig att sortera bort just det ljudet. Ett större rum kan vara mer realistiskt och det vore bra att ha, säger han.

 

  • Artikeln är först publicerad i nr 3 2018 av Telekom idag. Här är den digitalt tillgänglig för alla fram till 2 juli. Sedan är den bara tillgänglig för prenumeranter.

Fakta

Nya dect-lurarna från Jabra

Jabra släpper nu den nya dect-familjen Engage för professionella användare som vill ha trådlösa headsets.

Engage kommer i tre olika utföranden i två prisklasser. Förutom traditionella mono och stereo finns nu även Convertible som är som en bluetooth-snäcka i storlek. Det som skiljer prisklasserna 65 och 75 är framför allt basstationerna, som kopplar till headsetet med dect. I 65 går det att koppla in två vägar in till stationen, medan det i 75 går att koppla in fem. Räckvidden blir upp till 150 meter och priset kommer att ligga kring 4 000 kronor på den svenska marknaden.

– En av nyheterna nu är också att vi har fått till ljudet för musikspelning mycket bättre än tidigare. Det är inte helt lätt med dect, säger Claus Fonnebach, ansvarig för globala mediakontakter på Jabra.

Totalt har Jabras ingenjörer jobbat 115 000 timmar med utvecklingen, det motsvarar nästan 2900 40-timmarsveckor.

– Vi jobbar både med partners och själva. En viktig del av utvecklingen är att jobba med vårt strategic alliance team där vi jobbar med många partners, men framför allt med Microsoft och Cisco för att produkterna ska kunna fungera smidigt mot deras plattformar, säger Morten Hansen, vp för New Business på Jabra.

Föregångaren Pro har funnits i 9 år. Hur länge kommer den här versionen att leva?

– Det här är inte en snabbrörlig del av marknaden. Vi räknar med att den här familjen kommer att finnas i åtminstone +5 år, säger Stefan Heise, ansvarig för future concepts och technologies på Jabra.

Hårdvaran är ju densamma. Hur ofta uppdaterar ni mjukvaran under tiden?

– Vi jobbar ju nära vår chipleverantör och där sker också en utveckling. Men med mjukvaran jobbar vi både med service- och valuepack. Där gör vi en till två uppdateringar om året, säger han.

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation och telekombranschen.
Just nu begränsat erbjudande!

Gratis nyhetsbrev!

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Skickar begäran
Jag godkänner att Telekomidag sparar mina uppgifter