Hela mobilen blir tjänst hos Tele2

Mobilt Service, support, central administration och inte minst själva mobiltelefonen – allt ingår när Tele2 lanserar hyrtelefoner för företag.

Hela mobilen blir tjänst hos Tele2

Inom ramen för kommunikation som tjänst har stora Tele2-kunder tidigare kunnat få skräddarsydda upplägg med mobiltelefon och tillhörande tjänster till en fast hyreskostnad per månad. Nu tar operatören nästa steg och paketerar mobilitet i ett hyrespaket för både mindre och stora företag.

– Med Terminal som tjänst får man en färdigförpackad helhetslösning och slipper ta en investeringskostnad för mobiltelefonerna, säger Patrick Höijer, produktmarknadschef hos Tele2.
– Med Terminal som tjänst får man en färdigförpackad helhetslösning och slipper ta en investeringskostnad för mobiltelefonerna, säger Patrick Höijer, produktmarknadschef hos Tele2.

– Terminal som tjänst blir tillgängligt via alla våra direktsäljkanaler så i praktiken riktar vi oss till företag med runt tio anställda och uppåt, berättar Patrick Höijer, produktmarknadschef hos Tele2 Business.

Avtalstiden för en hyrmobil är 24 månader och när den levereras till användare ska den vara färdigkonfigurerad med användarkonton och de appar som företaget bestämt. I paketet ingår också Tele2:s tjänst för mobile device management, vilket innebär att it-avdelningen kan tillämpa säkerhetspolicys, fjärrinstallera appar och låsa eller radera en borttappad eller stulen telefon.

Snabbt utbyte

Skulle en telefon gå sönder felanmäler man den och får en ersättningstelefon utskickad nästa dag. Den trasiga telefonen skicks tillbaka och repareras för att kunna bli ersättningstelefon åt någon annan.

– Självklart raderas allt innehåll på telefonen först, säger Patrick Höijer.

Han tillägger att backup av telefonen inte ingår i tjänsten men att Tele2 kan hjälpa till med återföring av data från en trasig hyrtelefon.

Valfri modell

Vilken mobil som helst i Tele2:s sortiment kan fås som hyrtelefon och beroende på modell kostar tjänsten ett par tre hundralappar i månaden. Till den kostnaden kommer ett valfritt mobilabonnemang hos Tele2.

Efter hyrestidens slut lämnas telefonen tillbaka till Tele2. Vill man fortsätta att hyra räknar Patrick Höijer med att merparten av kunderna då väljer att byta till en ny telefon.

Det kan vara värt att notera att kontraktstiden löper på varje enskild mobil och inte från när man tecknar avtal för de första mobilerna. Har man utökat antalet mobiler efter hand kan det med andra ord bli en del eftersläpande kostnader om man vill byta operatör.

– Skälet att det precis som vid köp på avbetalning ligger en finansiering av mobilen till grund för tjänsten. Men det går att lösa ut kontraktet i förtid mot en avgift, säger Patrick Höijer.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.