Henrik Hammarström om valet att lämna Telia: ”Brett fibernät väldigt viktigt för Sverige”

Nytt jobb I augusti blev det klart att Globalconnect rekryterat Henrik Hammarström från Telia. Den tidigare storkundschefen säger att en stor lockelse var företagets specialistinriktning.

Henrik Hammarström om valet att lämna Telia: ”Brett fibernät väldigt viktigt för Sverige”

Globalconnect har på senare tid lyckats få flera välkända telekomprofiler att byta skepp. Något företagets chef, Regina Donato Dahlström menat kommer av att man är tydlig och visar stort driv. En av de som lockats över är Henrik Hammarström, som kommer kliva in som chef för affären mot stora företag och offentliga sektorn.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Total tillgång till alla guider och tester
  • Premiumnyheter med de senaste trenderna
  • Fullt fokus på att du ska göra rätt kommunikationsval
  • Tryckt magasin med sex nummer om året
Redan prenumerant?

Henrik avslutade sin tjänst på Telia i augusti i fjol, men det dröjer fram till mitten av maj innan han börjar på IP-Onlys företagsdel Globalonnect.
– Det blev en lång semester på hemmaplan. Det är en karantän-klausul som jag hade, säger han till Telekom idag.

Men vad var det som fick honom att byta från Telia? Henrik säger att det aldrig är en sak som avgör – men att han haft ett öga för IP-Only/Globalconnect ett tag.
– Det är en väldigt bra fråga vad det var som avgjorde. Jag kan säga att Telia är en bra arbetsgivare och jag är stolt över vad jag och mina tidigare kollegor har åstadkommit där.
– Jag har jobbat i branschen länge och följer olika aktörer: Därför har jag under en period tittat på Globalconnect utifrån den position man tar på marknaden – och det har intresserat mig. För tittar man på alla operatörer som finns på marknaden är det få som lyckas skapa samma tydlighet i sina prioriteringar framåt.

Spännande resa framåt

Henrik säger att när det sedan dök upp en öppning så tog han den.

– Det är alltid en kombination med många saker. Men en sak som stimulerar mig mycket är att få komma till någon som vill vara nischad och springa på en sak. Man vill vara bra på nättjänster och det tror jag är en strategi som är bra. Man har gjort en väldigt fin resa fram till denna punkt och har en ännu mer spännande resa framför sig.

Med sig från Telia tar Henrik tankarna om att man ska göra sitt bästa för att använda företagets styrkor.

– När jag kom in på Telia så var det i en tid där företagsaffären tappade flera 100 miljoner i intäkter per år. Det lyckades vi vända på och de senaste åren har företagsaffären gått, mycket bättre. Vi svängde om våra prioriteringar och ändrade vår kultur – vilket gav resultat. Jag tror starkt på kultur och värderingar och kan man få människor att dra i samma riktning är jag övertygad om att det kan flytta berg.

Ser fram emot att vara nischad

Men hur blir det då att gå från Telia, med den stora bredd de jobbar med, till Globalconnect som har ett smalare utbud?
– Det finns fördelar med att vara specialiserad bland annat är det ju enklare med prioriteringar och mål. Sedan har Globalconnect en betydligt större portfölj än bara nät, men jag är övertygad om att kunderna i dagens komplexa värld inte söker någon som är allt för dem utan att de söker en leverantör som är experter. Inget negativt om andra aktörer, alla har ju sina möjligheter och utmaningar, men jag har svårt att se det stora operatörernas prioriteringar framåt.
– Här är Globalconnect väldigt spännande. Man bygger och satsar på fiber och har en tydlig agenda på att växa framåt, men har även en klar ambition av att vara enkla att samarbeta med. Det här kommer kunden till gagn. Våra kunder sitter i en komplex värld med olika typer av regleringar och i regel är deras IT drift i någon typ av hybridlösning, då behöver man ha en specialist att prata med. Det är inte alltid lätt att förstå hur tekniken och det egna use caset passar – men där tror jag att vi kan skapa magi.

Vad ser du för utmaningar för Globalconnect?
– Jag har svårt att lista utmaningar. Just nu är jag lyckligt på väg in i ett nytt jobb. Men det jag kan säga är att det alltid är utmanande att växa och att skapa tillväxt på en konkurrensutsatt marknad.

Hur ser du på 5g – och vad det innebär för Globalconnect konkurrenskraft?
– Jag kan inte svara på Globalconnects position inom 5g. Däremot har jag min egen position jag kan redogöra. Jag tycker det är viktigt att säga att som proffsig leverantör så ska man fokusera mindre på tekniken och mer på vad den ska användas till. Hur bra 5g än blir kapacitetsmässigt – så kommer det aldrig kunna ersätta alla användningsområden. Det finns absolut vissa fall där teknik som Wifi6 och 5g är otroligt bra. Men med det sagt, de flesta kunder kommer behöva fiber för affärskritiska behov.

Så 5g är inget som stjälper affären för Globalconnect.
– Jag är ju B2B-kille, men man kan ju titta på affären. På konsumentmarknaden är det få som är villiga att betala mer för 5g och jag tror att operatörerna får svårt att ta hem kostnaden för 5g om man inte hittar nya användningsområden. Däremot kan jag se att ett bra, stabilt och brett fibernät är något som är väldigt viktig för Sverige.

Vad vill du då åstadkomma på Globalconnect – vad är målet för 2021?
– Jag är inte en ledare som kommer med förutfattade meningar om hur saker ska göras. Jag vill komma in snabbt, förstå möjligheter, se styrkor och lära känna alla medarbetare och våra kunder. Detta för att sedan kunna göra prioriteringar för att skapa större tillväxt. Jag vill även sätta igång kulturarbetet direkt, det finns redan starkt engagemang i företaget, men jag vill komma in och sätta min prägel. Men rent ambitionsmässigt är mitt mål såklart att Globalconnect ska leverera alla mål våra ägare har på oss, detta tror jag görs bäst genom att skapa engagemang och hög kundnöjdhet.

Senaste artiklarna

Kontoret

Samarbete

Whitepaper

Kontaktcenter

Karriär

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation.
Just nu begränsat erbjudande!