Hit är operatörerna på väg – i Sverige och globalt

Trend Vilken riktning tar företagsoperatörerna? Här berättar Mari Nilsson Björkman på SAS Institute vilka trender hon ser i Sverige och internationellt.

Hit är operatörerna på väg – i Sverige och globalt

Hon har jobbat över 20 år i telekombranschen. Först hos Ericsson, med ansvar för Telia-kontot – men 2011 gick Mari Nilsson Björkman vidare under egen flagg. Sedan 2013 är hon business advisor inom telekom/media på SAS Institute.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Telekom idag med sex nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
  • Mycket mer...
Redan prenumerant?

Mari ser att operatörerna nu rabatterar sina bastjänster och bakar in mer än bara voice och data. För flera år sedan var det företagen själva som bestämde hur företagspaketeringen skulle se ut, men nu är det snarare de anställda som säger vad de vill ha. För i dag går vi som privatkunder själva före i transformationen kring digitalisering och de tjänster vi kräver.

– Telekombranschen är primärt utsatts för snabb digitalisering, men man är också ansatta av OTT-spelare. Operatörsvärlden kan inte längre ta betalt när exempelvis WhatsApp, Facebook och Google levererar ”gratis” text och voice tjänster, säger Mari Nilsson Björkman till Telekom idag.

Från kommunikationslösning till kollaboration

Det som operatörerna nu förmedlar är att, ”vi hjälper er med er digitala transformation”. Och det handlar inte om en växel, telefoner eller datapaket – utan man paketerar säkerhet efter behov, och tar hand om hela IT-sidan.

– Då ligger allt cloud managed, och man tar på sig driften. Operatörerna kopplar ihop kundens alla siter, exempelvis callcenter såväl som logistikcenter. Helhetslösningar är en väldigt tydlig trend, och vi pratar också om industrilösningar. Tidigare erbjöd man en kommunikationslösning – nu handlar det om en kollaboration, säger hon.

Måste leverera mer än bara kapacitet

Och med lanseringen av 5G vill man inte bara sälja kapacitet, för det tjänar operatörerna inget på.

– Man kan inte bygga 5G-nät och bara tillhandahålla konnektivitet. Utan operatörerna går in och försöker kliva uppåt i den här värdekedjan. Då pratar vi om industrilösningar för kommunikation, där man lägger på dimensionen med IoT-lösningar, säger Mari.

Det kan vara för bank, detaljhandel, myndigheter eller vården. Det kan också handla om roamingavtal för NB-IoT som gör att man kan följa med sin kund på global basis även inom IoT-området.

– Man vill inte bara leverera kapacitet och nät, utan man vill vara en IoT-plattform. Sedan kan SAS lägga analys på datan, för innan något händer med maskinerna så vill man veta och därmed kunna åtgärda det, säger hon.

Andra case för operatörerna är att vara återförsäljare för olika analytiska tjänster. Då kan de exempelvis använda SAS Institutes verktyg och mjukvara.

– Ett exempel är bankernas kreditbetyg. Ofta vet operatörerna mer om oss än vad vår bank gör, och operatörerna har sin egen credit scoring som de kan sälja till banker. Det har visat sig vara användbart för migranter, för alla har ju en telefon – och operatörens historik-data kan bedöma om du är kreditvärdig på ett annat sätt, säger hon.

Har hittat nya vägar

Telekomveteranen konstaterar att operatörerna inte längre är som rådjur i de disruptiva internetaktörernas strålkastare, utan man har hittat – och hittar –nya vägar för att vara aktuella och generera intäkter.

– Det är roligt att se att de tar för sig. Ett tag när Facebook och andra gick framåt i Sverige så tyckte jag att operatörerna blev lite stillasittande – men nu uppfinner man en massa saker överallt. Utmaningar vänds till möjligheter. Det är kul att se hur de växer, breddar sig själva och levererar telekomtjänster som går in i andra områden, säger Mari Nilsson Björkman.

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation och telekombranschen.
Just nu begränsat erbjudande!

Gratis nyhetsbrev!

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Jag godkänner att Telekomidag sparar mina uppgifter