H&M går upp i molnet tillsammans med Google

molnet Google Cloud ska bygga en it-infrastruktur med möjligheter till avancerad dataanalys och ai-teknik åt svenska klädjätten.

H&M går upp i molnet tillsammans med Google

Häromdagen presenterade H&M en stark kvartalsrapport som visade att både den fysiska försäljningen i butik och försäljningen på nätet har utvecklats i rätt riktning. Nu berättar man att Google Cloud har kontrakterats för att bygga en it-arkitektur som bland annat ska främja hållbarhet, vilket Internet Retailing rapporterar om.

– Vi såg en stor försäljningsökning i fysiska butiker samtidigt som onlineförsäljningen fortsätter att gå bra. Detta visar återigen på vikten av att ha fysiska och digitala kanaler som stärker och komplementerar varandra. Därför fortsätter vi att integrera dessa kanaler parallellt som vi driver andra initiativ, i synnerhet när det gäller teknik, leveranskedjan och hållbarhet, säger Helena Helmersson, vd på H&M.

Ai-teknik och maskininlärning

Google Cloud kommer att förse H&M med en it-infrastruktur som möjliggör dataanalys och användning av ai-teknik och maskininlärning, vilket ska resultera i bättre kundupplevelser och en hållbar leveranskedja.

– H&M har en lång historia av innovation inom alla våra varumärken och vill alltid bygga meningsfulla relationer med våra kunder. Vi accelererar nu digitaliseringen ytterligare eftersom vi tror på hållbar tillväxt som drivs av avancerad analys och teknik. Därför är jag glad att kunna meddela att vi har hittat en leverantör som matchar våra behov, säger Alan Boehme, cto på H&M i ett pressmeddelande.

Senaste artiklarna

Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv om aktuell teknik.