Höga konsumentkrav på företagstelefoni

En ny undersökning från Spring Mobil visar att konsumenter ställer höga krav på tillgänglighet och service hos företag. Därför är flexibla telefonilösningar a och o.

Många företag känner inte till om de är tuffa att få tag på eller inte. De kan ha säljare som är svårtillgängliga, kundtjänster med långa väntetider eller telefonister som har problem med att ge klara besked. Men det håller inte idag.

– I en allt hårdare konkurrenssituation är tillgänlighet en viktig komponent för att attrahera och behålla kunder. Ska man lyckas är grunden en mobil telefonilösning som gör att medarbetarna kan besvara ett samtal oavsett var man befinner sig, säger Henrik Ohtelius, marknadschef på Spring Mobil.

Otålig majoritet

Av de 1 075 tillfrågade personerna vill 70 procent komma fram till rätt person direkt när de ringer ett företag. Majoriteten accepterar med andra ord inte att telefonisten inte känner till vem som har vilken roll – eller ens att denna person saknar möjlighet att svara. Om den man söker inte kan prata just då vill varannan tillfrågad få klara besked om varför och när personen i fråga är tillgänglig igen.

Krav på kösystem

Vidare visar undersökningen att två av tre personer i telefonkö förväntar sig att få besked om vilken plats man har och hur lång väntetiden kan tänkas vara innan man får svar. Nästan lika många vill ha möjlighet att be företaget ringa upp när de får tid, istället för att tvingas vänta i luren. Och i åldrarna 15–35 år efterfrågar var tredje chans att chatta med kundtjänsten.

– Undersökningen visar att många företag bör komplettera sin mobila telefonlösning med tjänster såsom hänvisnings- och telefonisystem, samt mer avancerade callcentertjänster, förklarar Henrik Othelius.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.