Utmärkelsen ”Sveriges mest engagerade kundservicemedarbetare” bygger på data från 133 företag och organisationer, tillika kunder till Brilliant Future, och nästan 2,2 miljoner kundundersökningar. Insamlingen av data har pågått under hela 2021.
Enligt Brilliant Future framgår tydligt att de organisationer som levererar ett högt medarbetarengagemang i sin kundservice har fler lojala kunder än de organisationer som levererar ett lågt medarbetarengagemang.
I år är det Emma Lind, skadereglerare på Dalarnas Försäkringsbolag, som korats som bäst på kundservice.
– Jag är så överraskad, säger hon i en kommentar. Men det här är inte bara min vinst, utan hela teamets. Hade jag inte haft så bra kollegor och chefer hade jag så klart inte kunnat göra ett lika bra jobb.
Tre avgörande faktorer
Emma Lind lyfter fram tre faktorer som helt avgörande för att kunna leverera en bra kundupplevelse.
1. Ta dig tid att lyssna in
Det absolut viktigaste är att lyssna in kunden och anstränga sig för att visa förståelse. Att ta sig tid till att förstå situationen är helt avgörande. Börja med att lyssna – sedan kan du svara och förklara. Och försök alltid att förklara från kundens perspektiv, inte från ditt eget perspektiv.
2. Visa att du vill hjälpa
Prestige är farligt. Ha alltid inställningen att du ska göra allt vad du kan för att hjälpa kunden och visa att du vill hjälpa. Tänk aldrig att kunden ljuger eller är jobbig. En annan sak, som egentligen borde vara en självklarhet, är att behålla en vänlig ton i alla lägen – oavsett situation.
3. Var dig själv – men anpassa dig
Det är viktigt att du anpassar dig utifrån kundens behov, men att du ändå alltid är dig själv. Försök att känna av vad det är för typ av människa som du har att göra med och anpassa dig så att du talar kundens språk. Men var alltid dig själv, ingen gillar en robot.
Brilliant Future mäter och analyserar löpande medarbetar- och kundupplevelser på uppdrag av företag och organisationer.