nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Hon är ledaren som vågar ta djärva grepp

Johanna Sahlman är Head of Halebop – och just nu aktuell med en nominering till priset som Årets Ledare. Här definierar hon sin syn på ett modernt ledarskap.

  • Artikel annons 1

Priset till Årets Ledare delas ut på Telekomgalan den 20 februari. En av de nominerade är Johanna Sahlman, Head of Halebop. Motiveringen är att hon ”vågar ta djärva grepp för att modernisera och anpassa Halebop med ny design, ny kommunikation, och nya processer för att samskapa tillsammans med målgruppen”.

Hon har fått Halebop att ständigt arbeta för mångfald och inkludering, samtidigt som hon har haft modet att fatta värderingsdrivna beslut. När andra aktörer talar om medskapande, så gör Johanna Sahlman och Halebop det. Telekom idag har tagit reda på hur hon ser på lågprisoperatörernas framtid och vad ett modernt ledarskap är för henne.

Vad betyder nomineringen till Årets ledare för dig och för Halebop, vad bekräftar den?

– För det första är det personligt väldigt kul att hamna på en lista med det sällskapet, sen tycker jag det bekräftar att mod och förändringskraft ger resultat.

Vad skulle du säga definierar ett modern ledarskap?

– Det handlar om att våga leda trots att framtiden kanske är mer osäker än någonsin, att fatta viktiga beslut trots den osäkerhet som finns på marknaden. Jag tror också på att jobba hypotesdrivet, action och tester leder oss fram till svaren.

Hur ska man tänka för att hitta nya vägar för att nå ut till konsumenterna?

– Mitt bästa tips är att jobba insiktsdrivet. Förstår man kunderna förstår man också hur man når dem, så hoppa inte över att försöka förstå kunderna.

Hur viktigt är det att hålla företagets värdegrund i förhållande till affären?

– Jag skulle säga att det är jätteviktigt, företagets värdegrund blir en spegel av vilket företag man vill vara. Det blir väldigt svårt att hålla en stringens i varumärket utan att jobba efter en tydlig värdegrund. Sen är det mycket enklare att jobba om man vet vilka värderingar man har. Trovärdighet är väldigt viktigt när man ska bygga ett varumärke och det blir även enklare intern när man ska fatta beslut.

Hur ser lågprisoperatörernas framtid ut? Hur kan man sticka ut i konkurrensen utöver ett lågt pris?

– Det finns massa saker man kan jobba med, exempel kvalitet, enkelhet och mer känslodrivna saker. Pålitlighet är extremt viktigt, vår ambition är att kunderna ska gå in i ett långt förhållande med oss och det vill man göra med någon man litar på, avslutar Johanna Sahlman.

Taggar:

  • Annons 3

Fler nyheter

  • Annons 4

Här är Plantronics nya namn

AMSTERDAM. Plantronics köpte Polycom under förra året. Nu har man bestämt sig för att byta namn.
– Namnet kommer från grekiska ordet för många, säger Paul Clark.

Conscia Netsafe vinner Cisco-pris

”Customer Experience Partner of the Year 2018. På Ciscos stora partnergala ärades Conscia Netsafe med titeln.
– De har varit först och kommit längst, säger Johan Stenstrand, partnerchef på Cisco.

”Vi har fått in en bra täckning av vår planet”

För två månader sedan släppte Tre sitt företagsabonnemang 3Världen Företag.
Och enligt Sofia Krook, ansvarig för B2B, har lanseringen varit enormt lyckad.
– Vi är jättenöjda och vi ser att det är otroligt attraktivt på marknaden, säger hon.

Iioote expanderar till Stockholm

”Marknadsmoment” och stort säljpotential inom IoT. Det är vad som fått systemintegratören Iioote att inta huvudstaden.
Ni ska man bygga upp ett ICT-kluster tillsammans med Qualit Solutions i Kista.