HP går mot strömmen

Trots en sviktande världsmarknad lyckades HP med konststycket att öka sin försäljning av nätverksswitchar kraftigt under sista delen av 2008.

HP Procurve ökade sin försäljningen i Europa, Mellanöstern och Afrika med 24,3 procent under fjärde kvartalet 2008, samtidigt som den totala marknaden minskade med 3,6 procent. Ännu bättre gick det i Asien och Stillahavsregionen där försäljningen ökade hela 40,1 procent. Även i Nordamerika ökade försäljningen men med mer modesta 3,6 procent

Ökad kostnadsjakt

En förklaring till HPs framgångar kan vara den ökande kostnadsmedvetenheten hos kunderna med anledning av den ekonomiska krisen.

– Kunderna har i ökande grad ställts inför nödvändigheten att ha en snabb återbetalningstid för sina investeringar, samtidigt som de måste möta de ökande kraven på sina nätverk, säger Marius Haas, senior vice president för HP ProCurve.

En annan faktor som kan bidra till företagets ökande försäljning är det partnersamarbete, Procurve One, som företaget inlett med en rad stora tillverkare inom it och telekom. Detta för att säkerställa kompatibiliteten mellan olika tillverkares produkter och stärka HPs ställning som leverantör av affärskritisk kommunikationsutrustning.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.