HTF, ICA och SIF vinnare på ip-telefoni

ICA, SIF och HTF vinner de tre priserna i tävlingen Sveriges bästa ip-telefoni 2007. Pokaler överlämnades på IP-telefonidagen i Stockholm.
I den efterföljande debatten konstateras att det är de nya applikationerna och tjänsterna som ger värde till ip-telefonin.

HTF, ICA och SIF vinnare på ip-telefoni
Thomas Blomqvist

Det nya Ip-telefonipriset är ett samarbete mellan konferensarrangören Midfield Media och Telekom idag. En jury har gemensamt utvärderat de nominerade bidragen (se faktaruta).

Huvudkategorin, Bästa totallösning, vanns av ICA. Helhetsgreppet, som även inkluderar mobiltelefonin, gjorde intryck på juryn. Priset togs emot av Anders Gustafson, som är ansvarig för ICAs rösttjänster.

– Det är det jag är mest nöjd med, att vi fick med mobiliteten i projektet direkt, säger Anders Gustafson.

Ökad produktivitet

Två fackförbund tog hem de andra priserna. SIF vann i kategorin Mest innovativa applikation, för en lösning med e-möten och delade dokument.

– Vi har sett att produktiviteten har gått upp markant och att arbetssättet fungerar. Nu har vi även börjat använda systemet för avtalskonferenser och liknande behov, berättar Rikard Strömkvist på SIF.

HTF fick pris för högsta affärsvärde/ROI. Med ip-telefonisystemet har alla i organisationen blivit nåbara via kundtjänsten.

– Öppenheten i systemet är viktig också, att när verksamheten behöver en ny applikation så kan vi skapa den. Men frågan är hur man räknar ROI på applikationer som man inte tidiagare haft, frågar sig Mikael Johannisson på HTF.

Svårt räkna hem

Direkt efter prisutdelningen på IP-telefonidagen hölls en paneldebatt med pristagarna på ena sidan och ett antal leverantörer på den andra. Den leddes av Gartners analytiker Leif-Olof Wallin, som ville få svar på hur snabbt organisationerna lyckats räkna hem sina investeringar. ICAs Anders Gustafson vill inte ge några ekonomiska detaljer, annat än att kostnaden för drift och administration av rösttjänsterna har kunnat sänkas med 20 procent. SIF räknade hem sin investering på ett år, mycket tack vare minskat resande i organisationen.

– Sänkta kostnader finns fortfarande i fokus när vi talar om ip-telefoni. Men faktum är att 9 av 10 har svårt att räkna hem en investering enbart genom besparingar i kronor räknat. Därför är det viktigt att titta på de värdeskapande funktionerna, påpekar Leif-Olof Wallin i sin summering.

Fakta

Ip-telefonipriset 2007

En jury bestående av följande personer har genomfört utvärderingen av de nominerade bidragen: Jukka Ristijärvi, Telemanagement, Johan Dahl, STARC Consulting, Dan Lindqvist, Core Comp Communications, Alf Kjeller, Länsförsäkringar, Lennarth Selander, Trimble, Christian Elfström, Midfield Media, och Stefan Eriksson, Telekom idag.

Så här motiverar juryn utmärkelsen i de tre kategorierna:

Bästa totallösning – ICA

”ICA, har i samband med omorganiseringar och flytt av huvudkontor genom ett omfattande grepp förnyat hela sin kommunikationslösning där 20 växlar integrerats till en enda. Lösningen är baserad på en kombination av fast och trådlös ip, mobila anknytningar, video och kontaktcenter. Man har genom att bygga en strukturerad grundplattform med omfattande mobilitet lagt grunden för unified communication, vilket ökar produktiviteten i verksamheten och tillgängligheten i organisationen.

ICA får priset ”Sveriges bästa ip-telefoni” för helheten, där timing, effektivisering och framtidsmöjligheter är viktiga ingredienser.”

Mest innovativa applikation – SIF

”SIF har skapat möjligheter till spontana möten där bild och dokumentdelning ger en ökad effektivitet och samverkan över stora delar av den geografiskt spridda organisationen. SIF visar med denna lösning ett tydligt verksamhetsmål i kombination med ett nytänkande baserat på ip som teknik. Lösningen ger möjlighet att bygga mer virtuella organisationer genom att inhämta kompetens och resurser utan fysisk förflyttning. Detta spar tid, sänker kostnaden per möte och ökar graden av samarbete.

p>SIF får utmärkelsen ”mest innovativa applikation” för att genom införandet av ip-funktionalitet i kärnprocesser ha höjt organisationens produktivitet avsevärt.”

Högsta affärsvärde – HTF

”HTF har genom att göra hela organisationen till ett möjligt callcenter lagt grunden för ett helt nytt arbetssätt, vilket ger en stor flexibilitet, skalbarhet och kostnadseffektivitet med ip som grund. Dessutom sammanbinder lösningen en till stor del distribuerad organisation.

Affärsvärdet ligger i första hand i sänkta kostnader för telefonin. Med tiden kommer också de ekonomiska fördelarna att slå igenom i form av mer optimerade arbetssätt, med högre produktivitet och effektivitet.

HTF får utmärkelsen ”högsta affärsvärde” för att ha implementerat en lösning som ger stöd för organisationens mest centrala process: att ge de egna medlemmarna bästa möjliga stöd.”

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.