Håll dig uppdaterad med vårt kostnadsfria nyhetsbrev

Varje vecka får du en sammanfattning av de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Registrera dig

Huaweis strategi för 2021: Breddat sortiment och tillväxt

Mobiltelefoner I veckan är det dags för Huawei att stångas mot PTS i domstol. Men hur ser det ut för den kinesiska tillverkaren i skuggan av det? Telekom idag tog en snabb uppdatering med Sofia Björnerfors på Huawei.

Huaweis strategi för 2021: Breddat sortiment och tillväxt

Det går inte annat att säga än att 2020 är ett år som Huawei troligen vill glömma. Och då pratar vi inte om pandemier och annat elände. Nej, sett till försäljningen i Europa så gick märket från att ha nafsat Apple i hasorna 2019 – till att knappt sälja hälften så många. Raset från 2019 till 2020 var på hela 43 procent.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Total tillgång till alla guider och tester
  • Premiumnyheter med de senaste trenderna
  • Fullt fokus på att du ska göra rätt kommunikationsval
  • Tryckt magasin med sex nummer om året
Redan prenumerant?

Det stora skälet är såklart att man i och med USA:s restriktioner – stängts ute från Android.

Men hur ser det ut på den svenska marknaden? Utöver att vi här i landet har en fäbless för Apples alternativ – så har Huawei legat väldigt stabilt. Under 2019 var marknadsandelen på runt nio procent och i mars i år var den 7,7 procent.

Inte många alternativ

Hos operatörerna ser utbudet lite skralt ut och i skrivande stund var det bara tre av de fyra stora som erbjöd en modell. Lite talande är även att de som erbjuder en Huawei-telefon valt att lägga den i botten, eller grupperad under ”övriga varumärken”.

Men vad säger man på Huawei?
– Utbudet av produkter från oss varierar förstås från partner till partner, precis som för de flesta företag. Fördelen vi har i dag är att vi har ett bredare sortiment av produkter då vi etablerat oss inom såväl routrar, laptops, surfplattor, hörlurar samt smarta sportklockor i Sverige. Vi har en tät dialog med våra partners och anpassar sortimentet utifrån våra gemensamma intressen, säger Sofia Björnerfors, konsumentchef på Huawei.

En bredare portfölj i år jämfört med tidigare låter som en bra grund, så vad kan vi förvänta oss av Huawei i år, vad är målet med försäljningen?
– Under 2020 fokuserade vi på en breddning av vårt sortiment på den svenska marknaden vilket var framgångsrikt. Vi har haft en fin tillväxt inom laptops, hörlurar och smarta sportklockor. Vår strategi är att fortsätta bredda vårt sortiment och etablera oss inom fler produktkategorier samtidigt som vi växer inom våra befintliga. Vår lokala ambition är mycket långsiktig, säger Sofia.

Lanserar eget operativsystem

Gruset i maskineriet är som ovan nämnt avsaknaden av Android samt oron kring det – vilket avspeglas i att Huawei inte riktigt har samma attraktionskraft som tidigare. Men snart ska det bli ändring på det då tillverkaren lanserar sitt Harmony OS.
– Harmony OS är ett operativsystem som inte bara handlar om mobiltelefoner utan om ett mycket större ekosystem som möjliggör en samverkan av produkter på ett helt nytt sätt. Så det kommer på sikt att innebära stora möjligheter för väldigt många och kommer att bygga på samarbete.

Ett sak som dock inte botas av att Huawei lanserar eget operativsystem är huruvida allt fungerar ”som vanligt”, men här menar Sofia att kunder inte behöver oros sig för att vara utan favorit-apparna om man byter till det kinesiska märket.
– Det är inget som man behöver oroa sig för. Vi har sedan tidigare kommunicerat att Harmony OS är kompatibelt med Android. När det gäller specifika appar, båda globala och lokala, så fylls det så hela tiden och vi kommunicerar löpande viktiga milstolpar, säger Sofia Björnerfors.

Kontoret

Samarbete

Whitepaper

Kontaktcenter

Karriär

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation.
Just nu begränsat erbjudande!