Hybridkontoret framtiden för kontaktcenter – om de anställda själva får välja

kontaktcenter En färsk undersökning visar att kontaktcentermedarbetarna vill fortsätta att jobba delvis på distans även efter coronapandemin.

Hybridkontoret framtiden för kontaktcenter – om de anställda själva får välja

Medarbetare på kontaktcenter hade ingen större erfarenhet av distansarbete innan pandemin svepte över världen i början av förra året. Normen var arbete på plats på det fysiska kontoret. Men när coronaviruset tvingade stora delar av världen att börja jobba på distans visade det sig att även kontaktcenteragenter kunde jobba från hemmakontoret utan större problem.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Total tillgång till alla guider och tester
  • Premiumnyheter med de senaste trenderna
  • Fullt fokus på att du ska göra rätt kommunikationsval
  • Tryckt magasin med sex nummer om året
Redan prenumerant?

En ny undersökning från kommunikationsföretaget Poly visar att en majoritet av de anställda inom kontaktcenterbranschen vill jobba delvis på distans även efter pandemin. 76 procent av de tillfrågade uppger att de förväntar sig att själva få bestämma var arbetsplatsen ska förläggas och mer än hälften av de tillfrågade vill ha en hybridlösning där man varvar arbete på kontoret med distansarbete.

Minst lika goda förutsättningar i Sverige

Undersökningen är gjord i Storbritannien, men förutsättningarna för ett lyckat distansarbete är minst lika goda när det gäller svenska kontaktcenter med tanke på vår väl utbyggda infrastruktur för tele- och datakommunikation.

– Det här tyder på början på en ny typ av kontaktcenterhandläggare, som är en mycket mobil person som arbetar från flera platser och tar med sig de verktyg de behöver för att göra sitt jobb. Detta kräver en förståelse för hur anställda kan växla sömnlöst mellan flera olika arbetsplatser var som helst, och att investera i professionella, personliga enheter som headsets och webbkameror, säger Richard Kenny på Poly.

Missnöjda med tekniska utrustningen

För att hybridkontoret ska bli en effektiv modell i framtiden krävs att kontaktcenteragenterna får tillgång till teknisk utrustning som håller måttet. Av Polys undersökning framgår att de flesta medarbetare är missnöjda med den utrustning de använder i samband med distansarbete.

Undersökningen visar också att en tredjedel av de tillfrågade saknar umgänget med sina kollegor och därför vill jobba åtminstone en viss del av tiden på ett fysiskt kontor, något som återspeglas i att intresset för delade kontorsytor, så kallade coworking spaces, är mycket stort – tre av fyra tillfrågade är intresserade av en sådan lösning.

Kontoret

Samarbete

Whitepaper

Kontaktcenter

Karriär

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation.
Just nu begränsat erbjudande!