Tjänsten fungerar genom att man registrerar ett konto. Därefter ordnar man i tjänsten en informationsfullmakt för att hämta ut information från den aktuella operatören. Fem till sju arbetsdagar efter fullmaktens utfärdande har fakturainformation och liknande automatiskt lästs in i Operatörsval så att varje kund får kontroll på sin användning av kommunikationstjänster. Därefter kan kunden anpassa sina val inför upphandling.
Johan Larsson tar fram tjänsten på sin laptop och visar upp möjligheterna.
– Till exempel kan man se över sina datamängder i mobilabonnemangen. Kanske räcker det inte med 5 GB data utan att man istället vill ha 10. Då räcker det att ändra här så får man direkt uppdaterade priser, säger han och klickar på ett fåtal knappar innan allt har uppdaterats.
– Som du ser så får man en väldigt överskådlig bild och man kan direkt se vilka besparingar man gör beroende på vilka tjänster och vilka val man gör.
Hur översätter ni tjänster mellan olika operatörer?
– Har man Telia Touchpoint som växel så kommer den automatiskt att ersättas av till exempel Tele2 växel i den första sammanräkningen. Men i nästa steg har vi ju ett samarbete med Dstny som efter att man gjort sitt val hjälper till med upphandlingen, säger Johan Larsson.
Upphandlingsdelen av Operatörsval görs alltså av Dstny, som har avtal med de flesta stora operatörer och många växelleverantörer.
– Vi brukar säga att vi spelar lite som en mittfältsroll i operatörsvärlden. Vi kan samarbeta med alla oavsett om det handlar om abonnemang eller andra tjänster, säger Johan Nyberg på Dstny som är ansvarig för samarbetet.
Efter att kunden sagt att de vill göra en upphandling får de förslag från Dstny, som bygger på val som lagts in i Operatörsval.
– Vi kan leverera med Telias växel, Tele2:s eller Tres, men vi har också vår egen växel som vi gärna föreslår, eftersom den är helt operatörsoberoende så att man fritt sedan kan välja om man vill ha Telia-abonnemang för en del anställda och Tele2 för några andra, säger Johan Nyberg.
Hur fungerar ert arbete då?
– Vi gör en koll med operatörerna om vilka priser vi kan erbjuda i just det här fallet. Är det upp till 50 abonnemang så är marknaden ganska fast, men därutöver kan det bli lite mer förhandlingar. Därefter skickar vi förslagen till kunden som bestämmer om de vill välja något av alternativen som vi tar fram.
Hur har det gått hittills?
– Det har gått att spara pengar i alla fall. Hälften har varit kvar hos sin operatör med bättre avtal och hälften har bytt, säger Johan Nyberg.
publicerad 23 december 2022