Konkurrensen i många branscher har under senare år ökat samtidigt som kunden blivit mer ”kundmedveten”, det vill säga medveten om sitt värde och dessutom påläst i sak. Detta ställer naturligtvis högre krav på leverantörerna.
Internet viktigt inom kundservice
Vartannat företag planerar att öka användningen av internet i sin kunddialog. Här återfinns exempelvis kundtjänstautomatisering, vilket är en naturlig väg att hålla kostnaderna nere i en lågkonjunktur.
Ett av tre företag visar intresse för användning av sociala medier i sitt kundarbete. En anmärkningsvärt stor andel då området fortfarande är att betrakta som förhållandevis nytt.
– Vi ser en hajp kring sociala medier, så som Facebook, YouTube och MySpace, säger Mats Gustafsson, vd för branschnätverket CRM-Företagen. Dessutom har Barack Obamas presidentvalskampanj starkt bidragit till att fler företag ser möjligheter med sociala medier i sin marknadsföring
Om Kundbarometern
Kundbarometern är en årlig undersökning som produceras av CRM-Företagen, i samarbete med Easyresearch och PAR. Studiens syfte är att få inblick i marknadens behov, planer och investeringar kring kundarbetet och CRM. Till respondenterna hör vd, marknads-, försäljnings- och kundservicechefer i svenska företag med över 50 anställda.
Undersökningen är e-postbaserad och distribuerades till 9 757 beslutsfattare i månadsskiftet september/oktober. Sammanlagt 1 171 personer besvarade årets enkät.
publicerad 7 november 2008