IBM startar affärsenhet för kommunikationstjänster

Nyckelfärdiga nätverks- och kommunikationstjänster är fokus för IBMs nya affärsenhet. Integrated Communications Services ska leverera paketerade lösningar till stora företag såväl som små och medelstora.
Den första lösningen är till för data, röst och video i ett nätverk.

IBMs affärsenhet Integrated Communications Services har redan 7 000 anställda globalt och garanteras full uppbackning från företagets egna forsknings-, hårdvaru-, mjukvaru- och serviceverksamheter. Det är uppenbarligen en tung satsning som IBM nu gör på konvergerade nätverk och allt vad det innebär.

Man har redan utvecklat två standardiserade tjänsteprodukter. Den första riktar in sig på nätverkskonvergens och handlar om att analysera hur redo kundens nät är att bära data-, röst-, och videotrafik. Nästa steg blir att skapa den infrastrukturen.

Den andra tjänsten är mer renodlad mot ip-telefoni. IBM erbjuder sig att designa och bygga den infrastruktur som behövs och även se till att ip-telefonin integreras med affärssystemen.

Även mobilitet

– För att kunderna ska kunna utforska världen av ”anytime, anywhere”-kommunikationer måste de ha den rätta nätverks- och applikationsmiljön integrerad med affärsprocessen, påpekar Laurence Guihard-Joly, vice president på IBM Integrated Communications Services.

Affärsenheten bygger på fyra områden: konvergerade kommunikationstjänster, nätverksstrategier och optimeringstjänster, mobilitet, trådlöst och rfid och slutligen nätverksintegration och driftstjänster.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.