Förvandlingen tar sin början i Sverige den 10 maj 2010 och man satsar stenhårt på att verkligen bli just nummer ett. I samband med varumärkesbytet gör Net 1 nämligen kraftfulla investeringar i nätets täckning, kvalitet och prestanda under målsättningen att kunna erbjuda Skandinaviens bästa lösning för mobil kommunikation. Såväl inom data- som rösttjänster.
– Vi ska med tydlighet signalera att vi når den skandinaviska marknaden med unik geografisk täckning och att vi nu tar ytterligare ett steg för att nå fler med ett gränslöst erbjudande. Net 1 förmedlar vår ambition att vara nummer ett på marknaden genom att vi når flest och sträcker oss längst, säger Net 1:s vd Per Borgklint.
Större och vassare nät
Nätet täcker idag 84 procent av Skandinaviens landyta och når 6–12 mil utanför det skandinaviska kustbandet. Men under varumärket Net 1 kommer täckning, hastighet och kapacitet att utökas ytterligare. En omfattande nätutbyggnad ska öka täckningen i Sverige från 90 till över 95 procent – och i Skandinavien till 90 procent.
När man i slutet av maj dessutom övergår till Ericsson som teknikleverantör utlovas en fördubbling av nätkapaciteten och en överföringshastighet som gasar upp från dagens 3.1 Mbit/sek till 14.4 Mbit/sek.
– Vår offensiva utbyggnadsplan gör det möjligt för oss att möta en starkt ökande efterfrågan på våra tjänster. Investeringarna i vårt nät är nyckeln i vår tillväxtstrategi och en central del i vår ambition att vara den aktör som erbjuder marknadens mest tillgängliga lösningar för mobil kommunikation, säger Borgklint.
Orsaken till namnbytet är att det finns andra bolag som har varumärkesskyddat Ice ute i Europa.