Icentrex bygger återförsäljarnät

Från att ha varit helt inriktade på direktförsäljning av sina växeltjänster bygger Icentrex ett nät av lokala återförsäljare. Samtidigt behåller de greppet om storkunderna.

Icentrex bygger återförsäljarnät

Icentrex är en relativt ny tjänsteleverantör på uc-sidan, bolaget startade så sent som 2010. Grundarna, däribland vd:n Björn Palm, är däremot inte nya i branschen utan har tidigare varit med och startat Nord Solutions. I ryggen har Icentrex också Alltele som huvudägare.

Trots sin relativt korta historia har de samlat på sig en kundbas med omkring 5 000 användare. Efter att under bolagets två första år ha satsat på att själva nå ut direkt till kunderna byter de nu fot och knyter till sig återförsäljare runt om i landet.

– De tio första återförsäljarnas personal är nu färdigutbildade och ytterligare fem återförsäljare håller på. Under första kvartalet nästa år räknar vi med att ha 25 återförsäljare med sammanlagt omkring 75 säljare, säger Björn Palm.

Partnerföretagens inriktning skiljer sig åt, några av dem är klassiska teleåterförsäljare medan andra har haft ett annat fokus men nu utökar med telefoni.

– Till den gruppen hör Dokumentbolaget med fem kontor i norra Sverige som kommer från copy-sidan, säger Björn Palm.

Strategibyte för fler kunder

I och med strategibytet slutar Icentrex med direktförsäljning till mindre kunder. Storkunder kommer de däremot att fortsätta bearbeta själva.

– Vi kommer inte att ha uppsökande verksamhet men när det gäller större upphandlingar är det ofta ett krav från kunderna att de ska ha en direkt relation till oss.

Senaste exemplet är lokaltidningsföretaget Mitt i med 200 användare, som ger ut gratistidningar i och runt Stockholm. Implementeringen pågår för fullt och några dagar in på 2013 körs den skarpa driften igång.

Vässat Telepo

Precis som under tiden med Nord Solutions och hos moderbolaget Alltele är det Telepos centrexplattform som är basen för telefonitjänsten.

– Det som skiljer oss från andra leverantörer med samma plattform är att vi är de första som utvecklat egna applikationer och stödsystem som komplement, säger Björn Palm och nämner bland annat en mobilapp för snabbare hänvisning och ett verktyg för utökade katalogsökningar som kan användas både i mobilen och datorn.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.