If backade upp personalens hemmakontor med hårdvara

Hybridkontoret Försäkringsbolagets personal har jobbat på minst lika effektivt hemifrån – och If ville backa upp dem med hårdvara. Därför köpte man in 1 000 headsets och 2 000 skärmar.

If backade upp personalens hemmakontor med hårdvara
Jabra Engage 75 var ett av valen som personalen på IF kunde göra.

När coronan slog till hade If ett litet försprång i och med att man hade börjat bygga om sina kontor med fokus på aktivitetsbaserat arbete och fria sittplatser. Som del i en ökad flexibilitet och mobilitet hade de också inlett utfasningen av stationära datorer, ett arbete som ska vara avslutat under Q1 i år. Försäkringsbolaget har tacklat hemgången långt bättre än vad de hade kunnat hoppas.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Total tillgång till alla guider och tester
  • Premiumnyheter med de senaste trenderna
  • Fullt fokus på att du ska göra rätt kommunikationsval
  • Tryckt magasin med sex nummer om året
Redan prenumerant?

– Inledningsvis kände alla såklart lite panik, för ingen visste vad coronan skulle medföra. Skulle det  innebära ett tapp i intäkter med behov av att skära ner? Vi ombads att vara försiktiga med investeringar och att titta på  möjliga besparingar, men sedan märkte alla att det här var inte innebar jordens undergång. Utan vi insåg att vi faktiskt klarade oss riktigt bra. Folk jobbar på riktigt väl hemifrån – hur kan vi utnyttja det här, säger Andreas Utzon-Frank som är Head of workplace services på If i Danmark.

Köpte in headsets och skärmar

Övergången till laptops innebar att man hade äldre skärmar över som personalen istället kunde få använda i sina hemmakontor, men de räckte inte.

– Vi frågade oss också hur vi kunde backa upp arbetet samma, och ett initiativ blev att köpa in 1 000 headsets och 2 000 skärmar som vi släppte ut bland personalen, säger han.

Andreas avdelning hanterar allting kring den digitala arbetsplatsen. De har delat upp personalen två huvudgrupper: kundtjänst och övriga. För de nya headseten så fick callcenter två alternativ, antingen trådlösa Jabra Engage 75, eller Jabra Evolve2 40 med sladd – som även erbjöds till övrig personal. De har också alternativet Jabra Evolve 40 som inte är trådlös, samt trådlösa Jabra Evolve2 65. Till detta kan de som exempelvis har hörselnedsättning få Jabra Evolve2  85, ett par rejäla hörlurar med aktiv bullerdämpning.

Även kundcenter skickades hem

Historiskt sett har If:s kundtjänstpersonal inte haft möjlighet att jobba hemifrån – medan övrig personal hade möjlighet att med chefens godkännande jobba hemifrån en dag i veckan. Det beslutades då från fall till fall huruvida de behövde utrustning till hemmakontoret.

– Sedan kom coronan, och i princip över en natt  tvingades vi skicka hem 7 000 människor, inklusive kundcenterpersonalen. Det var ett stort beslut, säger Andreas.

Vill att alla ska jobba mot en stor skärm

Kundtjänstens arbete hemifrån har dock fungerat utmärkt. Med laptops är ingen längre bunden till sitt skrivbord, men If har ännu inte helt definierat framtidens arbetsplats på distans. Visionen för framtiden är att alla ska jobba mot en stor skärm, men med cirka 20 000 skärmar i omlopp så blir det en ganska stor investering.

– I dag kan man plocka upp en standardskärm, ett tangentbord, en mus och det kablage som behövs. Men vad vi vill göra är att modernisera och skapa en mer inspirerande arbetsmiljö. Därför ska vi inte ha en setup med två skärmar, utan vi ska ha en stor skärm som har en inbyggd dockningsstation. För det är vad som definierar en modern arbetsplats i dag. Men det skulle ta några år, säger han.

Diskreta arbetsstationer hemma

Andreas avdelning tittar också på tangentbord, och för hemmet bör de vara små och inte ta upp så mycket plats.

– Många av mina vänner har inte ett kontorsrum över i lägenheten,  och de tycker samtidigt att det är fult med it-utrustning som syns i vardagsrummet. Vi ska också titta på hur man kan förenkla utbudet av hårdvara, och för att attrahera ny personal vill vi satsa på kvalitet, säger han.

Problem med leveranser av hårdvara

I framtiden kommer If att erbjuda en usb-c-skärm till hemmakontoret, för dagens upplägg där man måste ha en USB-hub är inte modernt.

– Skälet till att vi inte har fått fram en skärm med dockningsstation är att vi inte har lyckats att få till en deal med återförsäljarna. Ovanpå det vet vi att det finns en flaskhals när det kommer till leveranserna av av It- utrustning, Skärmar är inte det största problemet utan det är webbkameror. Hela marknaden har dammsugits, så en sådan trivial sak som att få fram en webbkamera kan ta oss tre månader, säger han.

Hybridkontoret är här för att stanna

Enligt  Andreas är hybridkontoret redan ett faktum hos If, men frågan nu är hur återgången ska se ut. Under hemarbetet har de anställda varit mer engagerade, mer tillfredsställda, med ett minskat antal sjukdagar – vilket i sin tur har skapat nöjda kunder.

– När vi ser alla de här fördelarna så vore det ett dumt beslut att gå tillbaks till som det var förut. Så vad ska bli den nya normala? Det har vi inte bestämt ännu, men vi vet att det kommer bli med en ökad flexibilitet där folk tillåts jobba hemifrån. Hur många dagar i veckan är oklart, men du har två arbetsplatser – en hemma och en på kontoret, säger Andreas Utzon-Frank.

Kontoret

Samarbete

Whitepaper

Kontaktcenter

Karriär

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation.
Just nu begränsat erbjudande!