Mikael Andersson är digitalchef på möbeljätten och han berättar att Ikea var snabba med att förstärka den dygnet runt öppna e-handeln. Pandemin var det som fick dem att inse hur viktigt det är att ha en skalbar infrastruktur som kan hantera stora försäljningsvolymer under dygnets alla timmar.
– Restriktionerna gjorde att många inte kunde ta sig till varuhusen och att den distansbaserade kundkontakten ökade.
För att kunna möta den ökade digitala efterfrågan var Ikea tvungna att ta ett helhetsgrepp över sin digitalisering. Och det man gjorde vara att accelerera de tekniska hjälpmedlen i hela kedjan – från lagerhantering och inredning till leverans av varor hos kund.
– Eftersom våra varuhus är så stora har vi just nu ett försök där inventeringen görs med hjälp av drönare. Och vi använder oss av ai-teknik för att se hur vi kan optimera rutterna vid hemleveranser av möbler – något som vi hoppas ska kunna spara både tid, miljö och pengar.
Välkomnar ny teknik
Mikael Andersson berättar att Ikea i första hand alltid kommer att vara ett inredningsföretag som tillverkar möbler, men att digitaliseringen gör att tekniken blir en mer naturlig del i produkterna. Han tar de uppkopplade högtalarna, lamporna och mörkläggningsgardinerna som exempel och menar att det är teknik som kompletterar Ikeas utbud.
– Vi välkomnar ny teknik som kan förenkla våra kunders vardag. Och inträdet av 5G kommer att öppna Pandoras ask för alla. Det kommer ge oss möjligheter att nå till fler kunder i glesbygden, som saknar uppkoppling idag. Och en starkare uppkoppling kommer även göra det möjligt för oss att hjälpa fler på distans, säger han.
Mikael förklarar att förbättrade videosamtal och snabbare nät kommer göra det enklare att påbörja designprocessen av det nya köket eller badrummet hemifrån och att bättre bildöverföring även gör det möjligt att hantera reklamationsärenden helt digitalt i framtiden.
– Snart lanserar vi dessutom en ar-app där det kommer att gå att placera ut våra möbler direkt i det egna hemmet. Man fotograferar det rum man vill inreda med sin mobil eller padda och kan sedan flytta runt möblerna i rummet, tanken är att det ska bli lättare att hitta produkter som passar.
Ar har många användingsområden
Ar-teknologin kan även användas för att skapa virtuella showroom som medarbetarna kan öva i – men också för kunder att ”komma in i” för att hämta inspiration.
– Med ar kan vi projicera upp ”färdiginredda hem” där man med hjälp av en mobil eller padda, kan klicka sig fram i till exempel ett kök eller en garderob och få luckorna att öppna sig för att ta del av inredningen.
Idag har Ikea flera projekt där man använder sig av ai och ar-teknik. Ett tydligt exempel där den senaste tekniken underlättar för kunder är att det i tre svenska varuhus redan går att betala sin måltid i restaurangen med hjälp av Itray.
– Med Itray kan vi korta kötiderna. En kamera fotograferar din matbricka och med hjälp av ai-teknik kan den sedan beräkna priset för din lunch utifrån vad den ser på bilden.
Ai matchar lagret och 5g ger energivinster
Och på varuhuset i Jönköping testar man just nu en ai-lösning där kunden får hjälp att bygga sin garderob.
– Tillsammans med ai plockar vi fram ett förslag baserat på en rad olika kriterier som kunden har valt. Och innan vi presenterar en garderobslösning checkar vi det mot lagret, så att kunden har möjlighet att ta med sig allt hem redan samma dag.
Med 5G-tekniken hoppas Mikael Andersson även att man kommer att kunna ersätta de energikrävande fysiska on-prem servrarna med att lagra allting via molnet – vilket enligt honom är mycket bättre ur miljösynpunkt eftersom det inte kräver någon hårdvara och har en lägre energiförbrukning.