Indiska telekomjätten storsatsar på Sverige: ”Vi har redan stängt ett par affärer med stora företag”

Branschen Telekomjätten Tata Communications gör en jättesatsning på Sverige. Vi har pratat med Europa-chefen Kim Bybjerg om planerna framåt, möjligheterna med privata 5g-nät och det tilltänkta kundsegmentet.

Indiska telekomjätten storsatsar på Sverige: ”Vi har redan stängt ett par affärer med stora företag”

Tata Communications är en del av jättekonglomeratet Tata Group som är Indiens största företag. Telekomjätten är mitt inne i en jättesatsning på Europa. Ambitionen är att bolaget ska fördubbla intäkterna i Europa inom fem år. Det är där Skandinavien och Sverige kommer in i bilden.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
  • Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
  • Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

 – Sverige är jätteintresserat för oss. Dels på grund av att det är Nordens största land, men framför allt eftersom landet har en rad multinationella bolag. Vi har redan stängt ett par affärer med några stora svenska företag, och vi har ytterligare ett antal i pipeline, säger Kim Byberg, som är Europachef på Tata Communications.

”Finns ingen inhemsk svensk spelare som är riktigt stor globalt”

 Bybjerg är en telekomveteran som bland annat har haft höga chefspositioner Vodaphone och Orange. Han har en tydlig bild av branschen och ser den fragmenterade telekommarknaden i Skandinavien i allmänhet och Sverige i synnerhet som en perfekt nästa satsning för Tata Communications.

 – Det finns ingen inhemsk svensk spelare som är riktigt stor globalt. Som Orange i Frankrike eller AT&T i USA. Det gör att företagen är vana vid att jobba med internationella leverantörer och operatörer. Det passar bra utmärkt för oss.

 Han beskriver svenska företag som ”pragmatiska teknikoptimister”.

 – Det räcker ofta för oss med att bara förklara hur våra tekniska lösningar hjälper svenska företag att spara pengar. I exempelvis Tyskland är man betydligt mer konservativa och där krävs det mycket övertalning för att få kunderna att överge sina MPLS-nät. 

”Rör oss mer och mer mot att erbjuda tjänster utöver konnektivitet”

 Att erbjuda ett alternativ till traditionella MPLS-nätverk genom sin IZO WAN-plattform har varit Tata Communications kärnverksamhet de senaste åren. De tillhandahåller hanterad internetanslutning med SLA:er genom sin eget stamnät för internettrafik som sträcker sig över hela världen.

 – Vår infrastruktur förblir vår kärnverksamhet, men vi rör oss mer och mer mot att erbjuda tjänster utöver konnektivitet. Våra lösningar sträcker sig över moln, cybersäkerhet, SD-Wan, IoT, samarbete och mer – och adresserar olika aspekter av företags digitala transformationsbehov. Vi kan också ge insikter om hur det lokala nätverket fungerar och presterar. Vi använder ai för att mäta nätverksprestanda.

 Möjligheterna med privata 5g-nätverk har diskuterats länge. Nu börjar fler och fler företag överväga cellulära lösningar.

 – Varenda kunddialog vi har idag handlar om privata 5g-lösningar. Alla stora företag är nyfikna på tekniken. Sen blir det en cost-benefit analys som avgör om man ska välja en 5g-lösning eller en modern wifi-lösning.

– Många blir nyfikna när vi åker runt och visar upp vår privata 5g-lösning. Den har ungefär samma storlek som en resväska, 60 cm lång och 40 centimeter. Den är extremt enkel att få igång och du får direkt lan/wan-acess. 

 Trots det är stora intresset för 5g, landar en hel del företag fortfarande i olika wifi-lösningar.

 – I Europa i allmänhet, och i Skandinavien i synnerhet finns en uppfattning om att konnektivitet ska vara billigt. Så är inte fallet med 5g än. För att skiftet ska löna sig behöver du ha en ganska stor produktionsvolym. Därför väljer många företag fortfarande hanterat wifi framför privat 5g. Hanterat wifi är jämförelsevis ett kostnadseffektivt alternativ, särskilt för företag som är mindre oroade över säkerheten.

 Vilket kundsegment ser du framför dig att ni ska satsa på i Sverige?

 – Det är stora svenska företag med en internationell affär. Det behöver inte vara inom skogs- eller gruvindustrin utan kan lika gärna vara inom detaljhandeln. Men företagen behöver ha en internationell marknad för att våra lösningar ska vara intressanta. 

”Sverige är helt centralt för att vi ska lyckas med våra planer i Skandinavien”

 Tata Communications satsar också mycket på olika IoT-projekt. Inte minst inom fordonsindustrin. Systerföretaget Tata Motors har varumärken som Jaguar och Land Rover i stallet.

 – Vi har gjort betydande framsteg med uppkopplade bilar. Vi samarbetar med flera biltillverkare inom deras initiativ för självkörande bilar och driver deras fordonsflotta med vår inbyggda sim-lösning.

 Den svenska fordonsindustrin är också en potentiell kund för Tata. Bolaget samarbetar dessutom med flera chipptillverkare.

 – Vi har investerat väldigt mycket i att våra simkort ska integreras direkt i chipen. Vi tror att de kommer börjar rullas ut i slutet av året och i början av nästa. Då pratar vi inte om hundratals chip utan miljontals som kommer att få sin konnektivitet från oss.

 Inom några år tror Kim Byberg att Tata Communications kommer att ha ett femtiotal anställda i Sverige.

 – Det är inte en allt för vågad gissning. Sverige är helt centralt för att vi ska lyckas med våra planer i Skandinavien.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.