Den nya övervakningstjänsten bygger på ett samarbete med det kanadensiska företaget Nuvo. Det är deras produkt som Infonet har integrerat med de egna rapporteringsverktygen och kommunikationstjänsterna.
Dygnet runt
Från Nuvos övervakningscentral i Ottawa och Infonets central i Los Angeles kan kundernas nätverksutrustning hållas under bevakning dygnet runt.
– Många företag nöjer sig med att ha bevakning under dagtid för att spara pengar. Genom en sådan här selektiv outsourcing kan man få drift dygnet runt med kostnadseffektiva lösningar, säger Gunnar Etzell, solutions director på Infonet.
First Watch lanseras nu i Sverige men används redan av en del företag runt om i världen. Erfarenheterna därifrån är att 99 procent av alla fel upptäcks och hanteras inom två minuter. Över 82 procent av alla fel kan lösas på distans.
– Driftsavbrott innebär en kostnad. Därför gäller det att ha korta åtgärdstider och minska störningarna i nätverken, att upptäcka problem innan avbrott inträffar, säger Gunnar Etzell.
Välja ut delar
Kunderna får rapporterna från övervakningen samlade på Infonets webbportal. Där genereras statistik som kan användas för avancerad trendanalys och felsökning efter behov.
Även tjänsten som sådan kan skräddarsys. Olika nätverkskomponenter kan hanteras efter olika prioriteringar.
Fakta
Kort om First Watch
Följande nätverksutrustning och tjänster kan övervakas med First Watch, även hos kunder som inte använder Infonets datanätstjänster:
• Nätverk – inklusive routrar, concentrators, multplexorer, växlar (lan, wan och optiska), wifi-infrastruktur och hubbar.
• Säkerhet – för brandväggar, intrångsdetekteringssystem, appliances och annan säkerhetsspecifik utrustning.
• Server – för serverhantering, inklusive hantering av serverresurser och applikationer.
• Ip-telefoni – för ip-telefoniutrustning och ip-telefonitjänster.
publicerad 11 februari 2005