Håll dig uppdaterad med vårt kostnadsfria nyhetsbrev

Varje vecka får du en sammanfattning av de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Registrera dig

Infracom: ”Det blir snabbt en jätteskillnad ekonomiskt”

Telefoni Tidigare i år gick Weblink och Cellip ihop under namnet Infracom Communications. Synergieffekterna ska vara stora och ger företaget slagläge mot Europa.
– Vi har sett stor efterfrågan internationellt, säger försäljningschefen William Ridderström.

Infracom: ”Det blir snabbt en jätteskillnad ekonomiskt”
Från vänster till höger: Roger Werin, teknikchef, William Ridderström, försäljningschef, Jörgen Lager, Partneransvarig

De senaste åren har det varit en hel del konsolidering inom telekombranschen. Ett exempel på det är Infracom Communications som är en sammanslagning av systerbolagen Cellip och Weblink. Och även om det alltid pratas om att man ska bygga på varandras styrkor och liknande – är det inte så lätt att gifta ihop två organisationer.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Total tillgång till alla guider och tester
  • Premiumnyheter med de senaste trenderna
  • Fullt fokus på att du ska göra rätt kommunikationsval
  • Tryckt magasin med sex nummer om året
Redan prenumerant?

Men på Infracom Communications menar man att de verkligen fått 1+1 att bli 3.

– Vi har haft mycket nytt av den kompetens man hade från båda håll. Både i form av erfarenheten med många år av telefonilösningar samt vårt guldpartnerskap med Microsoft. Det har gjort att vi snabbt kunnat lansera nya smarta funktioner för att hantera telefonin i MS Teams, säger William Ridderström.

Ger organisationer nya möjligheter

William säger att Infracoms lösningar nu möjliggör för kunder som har en organisation där inte alla använder Teams – att administrera sin telefoni med Teams som huvudspår.

– Vi har sett att det finns en stor efterfrågan på att, i brist på bättre uttryck, kunna knyta upp användare av ”dum telefoni” med Teams-användare. Det här har tidigare varit ett problem, men nu kan man, oavsett om man använder en mobil eller ip-telefoni, få reda på vilka som är tillgängliga, man kan se sina svarsgrupper och även koppla ut.

Den stora fördelen är att företag som vill behålla DECT-system i vissa delar kan göra det – men ändå låta den del av organisationen som är kopplad via Teams se om DECT-användare är tillgängliga eller ej – och vice versa.

– Även mobila användare kan med hjälp av våra MEX-abonnemang knyta mobilen helt och hållet mot Teams, även här kan användarna i realtid se status på andra – oavsett i vilken enhet samtalet hanteras. Sist men inte minst så har vi lyckats koppla vårt hänvisningssystem till Teams egen ”presencefunktion”. Så att mobiltelefonen skulle ringa samtidigt som man sitter i ett Teamsmöte är ett minne blott, säger William.

Stort intresse internationellt

Att Infracom byggt in och Microsoft-certifierat sin administrationslösning helt integrerat i Teams är även det en viktigt bit och William säger att det varit något som kunder efterfrågat.

– Den största fördelen är att vi nu har en färdig lösning, och som faktiskt är ute i drift i flera större organisationer, för hur man har en telefoniplattform helt i teams. Det här ser man även intresset för internationellt och många ser det som ett alternativ som kan ersätta den kundservicelösning man har nu. I detta finns allt från statistikmoduler och svarsgrupper som hanteras i Teams – till att man även kan administrera de delar av organisationen som inte har Teams. Man behöver aldrig lämna systemet.

Och detta är intressant för många då det i mångt och mycket innebär att man kan skala bort en nivå i sin telefoni.

– Internationella företag som har lokala telefonileverantörer i varje land kan nu knyta ihop det till en och samla allt i Teams. Det blir snabbt en jätteskillnad ekonomiskt.

Men hur ser då marknaden ut? Teamstelefoni är hett och nyheterna kring företag som utvecklar appar, tjänster och lösningar utifrån Microsoft samarbetsverktyg står som spön i backen.

– Många andra i branschen har ju hört vad marknaden efterfrågan och vi ser att andra kommer med liknande lösningar som oss. Men det tycker vi är kul, och vi ser snarare att det sätter press på oss att förbättras. Vi känner oss dock trygga eftersom vi har hållit på länge och har fått till en bra lösning för slutkunden. Sen har vi ett starkt nät av partners och återförsäljare som hjälper oss att utveckla affären, säger William Ridderström.

Kontoret

Samarbete

Whitepaper

Kontaktcenter

Karriär

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation.
Just nu begränsat erbjudande!

Gratis nyhetsbrev!

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Skickar begäran
Jag godkänner att Telekomidag sparar mina uppgifter