Ingen support för Isdn Duo efter 2011

Trots att Teliasoneras Isdn Duo varit delvis säljstoppad sedan 2005 lever lösningen kvar. Operatören vill samtidigt att befintliga kunder ska ha migrerat till andra lösningar senast 2011, då supporten stängs ned.

Telias småskaliga lösning Isdn Duo, som ger verksamheter två linjer för data- och röstsamtal, har funnits på marknaden ett bra tag nu. Det tycker i alla fall operatören som redan den 31 oktober 2005 försökte med ett officiellt säljstopp i syfte att påbörja en gradvis avveckling. Genom vissa undantag, som främst omfattat flytt och utökning av befintlig anläggning, samt i begränsad omfattning även växelförsäljning, har lösningen ändå funnits kvar för fortsatt försäljning. Detta trots att Telia helst sett att kunderna investerat i alternativa lösningar.

– Telia har ett långsiktigt mål att avveckla Isdn Duo och under den tiden säkrar vi naturligtvis erforderlig support. Utveckling av Isdn sker dock inte längre. Vår inriktning är att alla kunder skall vara migrerade till 2011, uppger Niklas Henricson, pressansvarig på Teliasonera till Telekom idag.

Olika alternativ för framtiden

På frågan om vad kunder ska göra om de kör med växlar som inte klarar ip är svaret att använda terminaladaptrar. Den typen av gränssnitt finns på marknaden redan idag och ska fungera bra ihop med Telias bredbandsabonnemang. Fast då får man samtidigt vända sig till tredjepart då operatören inte säljer dessa.

– Dessa är i dagsläget inte sampaketerade med Telias accesser och således inte prissatta av oss. I det läge så sker kommer kombinationslösningen med bredbandsaccess bli i närheten av vad som idag gäller för sip-anslutning, förklarar Henricson.

Det finns även möjlighet att gå över till ett så kallat 30B+D-gränssnitt som ett alternativ, något som medger upp till 30 telefonikanaler istället för två som är fallet med Isdn Duo.

Telia säljer idag två produkter som stödjer detta gränssnitt: Isdn Multi och Direktansluten växelledning med tio kanaler. En del kunder har även sett fördelarna med att gå över till nätbaserade lösningar som Centrex eller helt mobila lösningar som Jobbmobilväxel, avslutar Henricson.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.