Innehåll underordnat i valet av multi-play

Pris och kundtjänst det är vad konsumenten i första hand tittar på vid valet av multi-play-tjänster.
Marknadsstudien från Ernst&Young visar även att det är lättare att få en tv-kund att teckna telefoni och bredband - än tvärtom.

Den absolut viktigaste faktorerna när en kund väljer ett multi-play-erbjudande är pris och en bra kundtjänst. Detta enligt undersökningen ”The bundle Jungle Europe” utförd av Ernst&Young.

Multi-play erbjudanden av tjänster inom bredband, tv och telefoni beskrivs som ett led av operatörerna att hålla priser uppe på marknaden.

– Sverige har lägre andel kunder med kombinerade erbjudanden relativt övriga länder i Europa, säger Marika Corell, ansvarig för telekom inom Ernst&Young. Detta kan förklaras av konkurrensbilden och av den större andelen singelhushåll vilket enligt studien är mindre benägna att använda sig av kombinerade erbjudanden.

Vad som avgör valen

Den viktigaste anledningen till att konsumenter byter operatör är enligt undersökningen dålig service av kundtjänst och att konkurrenten har billigare och snabbare bredband.

Andra slutsatser är: Familjehushåll är mer benägna att köpa multi-play än singelhushåll. Det är lättare att få en tv-kund att teckna även telefoni och bredband än tvärtom. Mobiltelefoni ses av kunder som en personlig tjänst som inte platsar i det hushållsorienterade kombinationserbjudandet.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.