Det finns tre huvudaspekter på den frågeställning som jag aviserar i rubriken. Vad kan teknologin leverera idag eller imorgon? Vem kan och vill betala? Och sist men inte minst, vad vill användarna eller vad behöver de?
Tidigare i telefonivärlden har det varit självklart att slutkunden ska stå för hela notan. Men i samband med de mobila internettjänsterna dyker det upp nya finansiärer, företag som är beredda att betala en del av kostnaden. Förändringar inom marknadsföring och reklam handlar nu till stor del om att använda internet som ett redskap för att nå och attrahera kunder. I princip all tillväxt inom marknadsföringsområdet handla idag om digital marknadsföring, e-marknadsföring, som nu har fått mobilen som en ny kanal.
Genom att operatörerna idag kan kartlägga användarnas profiler och dessutom vet var de befinner sig i varje givet ögonblick öppnar det för nya sätt att marknadsföra – en sorts individanpassad form av marknadsföring. Här finns det olika intressen: kunden som vill ha bästa möjliga tjänst till lägsta möjliga kostnad och bibehållen integritet, operatören som vill få intäkter via sina tjänsteportaler, typ Telia Surfport, och internetaktörer som Google som tar betalt via reklam och vill ha fria nät, det vill säga gratis nättjänster.
Det är många frågor som söker svar. Det är därför glädjande att projektet Mobil Life Center sjösattes förra året. Initiativet till Mobile Life Center togs av Stockholms universitet med partners som Ericsson, Microsoft, Telia, Sony Ericsson och Stockholms stad. Målet är att bygga vad man kallar ett mobilt ekosystem, med hög mobilitet och fungerande system för att ta betalt för tjänsterna.
publicerad 17 september 2007