Ip-telefoni som en Idol-vinnare

Nu är det mer än ett decennium sedan jag kom i kontakt med ip-telefoni för första gången. Utvecklingen har inte varit direkt spikrak. Den stämmer ganska väl in på Gartners ”hypekurva” för lovande teknikgenombrott; okänd –> upp som en sol –> ned som en pannkaka –> långsam och mödosam comeback och upprättelse.

Varför upprepas hypekurvan om och om igen? Många har mycket att vinna på att hälla fotogen på den tidiga gnistan; leverantörer, investerare, konferensarrangörer och media. Men det räcker inte för att få en flammande brasa. Det krävs någon som glatt går på samma smäll gång på gång också. Det är du och jag! Vi som har tråkigt och vill bli förförda. Vi som vill ha något kul att tala om vid kaffeautomaten och vinna status genom att ha koll på det senaste.

Jämför gärna hightech-branschen med Idol-industrin. Först är det kul att hissa nya stjärnskott. Sedan är det mer kul att dissa dem. Ett fåtal prematura stjärnskott lyckas kravla sig upp på scenen igen, andra är helt slut som artister. Känns mönstret igen?

Finns det någon insikt att ta till sig här? Jo, leverantörer och investerare vill tjäna storkovan så snabbt som möjligt. Den som tror sig ha en ”killer application” kan tjäna på en snabb resa upp men risken för nesliga bakslag är stor. Beatles hankade sig istället fram med otaliga spelningar på småklubbar till dess att de kunde leverera. När de sedan slog igenom hade de en solid grund att stå på.

Motsvarigheten i vår värld handlar om att ”rulla marknad”, målgrupp för målgrupp, medan man säkrar produkten och bygger bra kundreferenser. Fast, det går ju lite långsamt förstås. Att spela på småklubbar är segt, bättre satsa på Idol direkt?

Ip-telefoni lanserades för stora scenen direkt, kom på dekis men har nu kravlat sig upp på arenascenen för att stanna.

Vilken tror du är bästa vägen till ära och berömmelse?

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.