IP ssoft har i 20 år forskat och utvecklat olika ai-lösningar och är en av de ledande inom området. Nu släpper man en första lösning för banker som de kallar för konverserande ai. Systemet kallas 1Bank och baseras på företagets ai Amelia.
– 1Bank tillhandahåller den mänskligaste digitala kundupplevelsen på marknaden, byggd på den kunskap vi har fått genom att arbeta med sex av världens ledande banker med konversationsbaserad AI.
Så vad är då skillnaden mot vad som finns på marknaden i dag? Jo, enligt IP Soft så ska den självständigt kunna lösa komplexa kundbehov, förstå kundavsikt och byta kontext mitt i en konversation. Dessutom ska den tack vare maskininlärning bli bättre och bättre med tiden.
Exempel på vad ai:n ska göra är bland annat att proaktivt informera om inkommande räkningar, och fråga när de ska betalas. Den kan även rådde och sätta upp rutiner för återkommande fakturor. Hitta transaktioner, utreda korttransationer och vid potentiellt bedrägliga köp – starta processer för att bestrida dem.
1Bank är inte heller begränsat till en kanal utan det går att växla mellan web, mobilapp eller telefonsamtal.
I lanseringen nu är det engelska som gäller, men framöver kommer systemet även att komma på svenska.