It-avdelningen tappar makten

Nya sätt att köpa eller hyra it-kapacitet gör att it-avdelningens centrala roll urholkas. Något som it-ansvariga måste förstå för att inte bli åsidosatta av företagets verksamheter i upphandlingar.

Nya sätt att få in kommunikationslösningar till företag som exempelvis, software as a service (SaaS) eller communication as a service (CaaS), kommer att påverka hur ett företag agerar i upphandlingar.

Om inte it-avdelningar och kommunikationsansvariga följer med i utvecklingen finns risken att olika delar av verksamheten själva i större grad tar besluten om vad som ska införskaffas.

– Traditionell hantering där en organisation köper, konfigurerar och sköter utrustning och program blir allt mer ifrågasatt. Alternativa metoder för leverans och modeller för användarrättigheter kan göra att användarna inom en verksamhet inte alls rådfrågar it-funktionen på företaget, säger Mark Margevicius på analysföretaget Gartner som publicerat rapporten: ”Alternative delivery models: A sea of new opportunities and threats”.

Fragmenterade inköp

Gartner listar fjorton olika sätt som drastiskt ändrar hur kommunikations- och it-teknologi levereras till ett företag.

– Teknologier som virtualisering och web 2.0 såväl som mobilitet och den gränslösa tillgången till datorkapacitet, kommer medföra extraordinära förändringar i hur it- företagstjänster kan levereras, säger Claudio Da Rold vice vd på Gartner.

Utmaningen för företag blir att hitta en modell där den traditionella modellen med centrala inköp och drift kan samexistera med den nya sätt att införskaffa tjänster.

Fakta

Alternativa leveransmetoder

Business process utilities

Storage as a service

Grid computing

Communications as a service

Utility computing

Capacity on demand

Remote management services

Software as a service

Web platforms

Community source

Software streaming

Software-based appliances

User-owned devices

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.