Nya sätt att få in kommunikationslösningar till företag som exempelvis, software as a service (SaaS) eller communication as a service (CaaS), kommer att påverka hur ett företag agerar i upphandlingar.
Om inte it-avdelningar och kommunikationsansvariga följer med i utvecklingen finns risken att olika delar av verksamheten själva i större grad tar besluten om vad som ska införskaffas.
– Traditionell hantering där en organisation köper, konfigurerar och sköter utrustning och program blir allt mer ifrågasatt. Alternativa metoder för leverans och modeller för användarrättigheter kan göra att användarna inom en verksamhet inte alls rådfrågar it-funktionen på företaget, säger Mark Margevicius på analysföretaget Gartner som publicerat rapporten: ”Alternative delivery models: A sea of new opportunities and threats”.
Fragmenterade inköp
Gartner listar fjorton olika sätt som drastiskt ändrar hur kommunikations- och it-teknologi levereras till ett företag.
– Teknologier som virtualisering och web 2.0 såväl som mobilitet och den gränslösa tillgången till datorkapacitet, kommer medföra extraordinära förändringar i hur it- företagstjänster kan levereras, säger Claudio Da Rold vice vd på Gartner.
Utmaningen för företag blir att hitta en modell där den traditionella modellen med centrala inköp och drift kan samexistera med den nya sätt att införskaffa tjänster.
Fakta
Alternativa leveransmetoder
Business process utilities
Storage as a service
Grid computing
Communications as a service
Utility computing
Capacity on demand
Remote management services
Software as a service
Web platforms
Community source
Software streaming
Software-based appliances
User-owned devices