Det som tjänstemännen upplever som negativt är bland annat: hur nya it-system införs, för lite utbildning i de nya systemen och en bristfällig uppföljning hur de nya systemen faktisk fungerar i verksamheten.
Cheklistan en hjälp
För att motverka de vanliga fel som Sif menar sker vid upphandling av nya it-system har man nu tagit fram en checklista som ska balansera tanken att en it-investering primärt är ett teknikprojekt.
Vanliga misstag som sif pekar på är: man väljer ett it-system som alla andra har, avsaknad av uppföljning, de som ska använda systemet har för litet inflytande över vilket system som väljs och att utbildning inte är en central del av investeringen.
Hela checklistan finns tillgänglig via sifs hemsida
Fakta
De tio punkterna i listan
Medarbetarna deltar i hela processen
En person ska ansvara för inköp/införande
Begär tydliga mål för nyttan av nya system
Utveckla organisationen vid införandet
Berörda medarbetare medverka mer
Kompetensutveckling del av investering
Välj it-leverantör noggrant
Kräv modeller för effektiv medverkan
Leverantör ska förstå verksamheten
Kräv ständig uppföljning och utveckling
publicerad 29 augusti 2007