It-chefens roll förändras

Bransch Svenska it-chefer har fått mer strategiskt inflytande i organisationen samtidigt som teknik och drift tar mer tid i anspråk, det visar en undersökning från TDC.

Det är en undersökning som TDC har gjort som visar it-chefernas förändrade roll under de senaste tio åren. Den visar att it-chefen i tiden numera är en affärsdrivande strateg som ibland även tar plats i ledningsgruppen, så såg det inte ut 2002.

Ökat fokus på video

– It-chefen har under de tio senaste åren fått ett ökat inflytande i organisationerna. Enligt vår senaste undersökning bland it-chefer har satsningen på framtidsinriktade strategiska frågor gradvis ökat. Och om vi tittar på framtidens it-chefer, it-studenterna, så ser de strategiarbetet som det viktigaste att satsa på inför framtiden. Detta är en positiv utveckling som stimulerar bolagens lönsamhet och tillväxt, säger Erik Heilborn, vd för TDC Sverige.

År 2007 uppgav 18 procent att de arbetade med strategiska frågor, år 2011 var den siffran 22 procent.

Ser man till resurser som läggs på samarbetsverktyg har det skett stora förändringar. Där utmärker sig videokonferenser speciellt som tagit ett stort kliv uppåt på prioriteringslistan.

Ännu mer hård teknik

Men trots att fler och fler talar om de mjuka frågorna i rollen, som att få ut verklig affärsnytta med implementationer och se tydliga vinster med nya plattformar så är det ändå tekniken som tar mest utrymme. 2011 svarade 36 procent att de lägger mest tid på teknik och drift, år 2002 var den siffran 30 procent.

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation och telekombranschen.
Just nu begränsat erbjudande!

Gratis nyhetsbrev!

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Skickar begäran
Jag godkänner att Telekomidag sparar mina uppgifter