I den europeiska studien är ett av de tydligaste fynden i undersökningen att det fortfarande är rätt få som verkligen känner till begreppet nätverk som tjänst, Naas. I undersökningen svarade omkring 5000 europeiska beslutsfattare med ansvar för it- och molnstrategi i sin organisation – och omkring 40 procent av dem att de har full koll på vad Naas innebär.
”It-organisationerna med en tjänsteanpassning får en tydligare tyngd”
nätverk
Intresset för nätverk som tjänst växer bland svenska företag och verksamheter, visar en ny studie som Aruba beställt.
– Sverige ligger långt fram med Naas, tack vare en teknisk mognad och att vi är starka på outsourcad drift generellt, framförallt på de absolut största bolagen, säger Arubas Sverige-chef Marcus Bäckrud.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
- Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
- Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
- Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
– Jag tror att en av svårigheterna är att definitionen nätverk as a service är väldigt bred och det finns många åsikter om vad det egentligen är. Vår definition baseras på IDC och säger att det ska vara två saker som är uppfyllda: Det ska vara periodiserad kostnad, så kallad subscription, och minst 50 procent av driftsinnehållet kring nätverk sköts av annan part, säger Marcus Bäckrud.
Han menar att det är många i Sverige som redan köper nätverk som tjänst, genom att antingen ha någon form av tredjehands-drift med en partner, eller att man helt har outsourcat nätdriften.
– Men det finns fortfarande ett stort utrymme att utbilda företagen och att utveckla definitionen framåt, säger han.
I den svenska delen av undersökningen ser de svarande att det finns tre hinder för att gå över till Naas.
- Existerande interna regler och krav i organisationerna är en utmaning.
- Man har inte budget för investeringen.
- Organisatoriska utmaningar, som nya roller och utökade kompetenskrav.
– I Sverige är det många telekomoperatörer som är framgångsrika att växla ut sin affär när de klassiska mpls-förbindelserna och annan klassisk uppbyggnad går mot mer SD-WAN, en förlängning av ett robust trådlöst och trådat accessnätet blir en naturlig del av dialogen, säger Marcus Bäckrud.
Telekomoperatörer sticker ut positivt i Sverige där en majoritet ser dem som en naturlig partner i ett NaaS-införande.
Vad tycker du är det starkaste skälet till att satsa på att ha sina nätverkstjänster i en prenumerationsmodell?
– Snabbhet till ny teknologi och djup expertis ser vi som de starkaste drivkrafterna. Vi ser att it-organisationerna med en tjänsteanpassning får en tydligare tyngd inom arkitekturarbetet som understödjs av partnerns tekniska tyngd inom respektive område.
– Pandemin har visat behovet av att flexiblitet i många avseenden, inte minst kring våra nätverk.