Företaget bygger sitt växelsystem på Aastras plattform MX-One, en serverbaserad ip-växel som grundas på operativsystemet Linux. Växeln är utformad för att kunna utökas och konfigureras
på en mängd olika sätt efter behov. Samtidigt har man genom det relativt nyligen utförda förvärvet av Telecom Valley också påbörjat ett omfattande integreringsarbete i syfte att utöka sina tjänster och växa till att bli vad Itells vd, Roger Gudmundsäter liknar vid en operatör, där mer 100 000 anknytningar kan hanteras av företagets system. Detta på samma gång som alla de tidigare tjänsterna och funktionerna erbjuds precis som tidigare, fast med bättre skalbarhet.
– Vi ser oss som en slags minioperatör: Vi erbjuder det mesta för verksamheter av alla storlekar, till exempel svarsfunktioner, hänvisning, mobila och fasta och anknytningar, växeltjänster, faktureringsunderlag med mera, säger Gudmundsäter.
En av de störstaleverantörena
Enligt, Bengt Sigrén, Systemspecialist Telecom på iTell, är man genom sin satsning nu också en av Nordens största, privatägda växelsystem för så kallad outsourcad telefoniservice.
– Det är verkligen ett gigantiskt system. Som exempel kan jag nämna att en av våra större kunder har behov av 1500 anknytningar. Det säger en del om hur många kunder vi har kapacitet för, säger Sigrén.
MX-One bygger hårdvarumässigt i grunden på oberoende moduler som tillsammans fungerar som ett system. I det här fallet avser Itell att använda sig av omkring 50 till 60 lim-moduler för att erbjuda kunderna den kapacitet som efterfrågas.
Snabb affär med Medstop
Roger Gudmundsäter berättar även för Telekom idag om en nyligen genomförd större affär med apotekskedjan Medstop. I det fallet har skalbarheten och de egenutvecklade mjukvarorna möjliggjort en snabb implementation av en telefonilösning för kedjan, som i samband med avregleringen tar över 62 apotek runt om i Sverige.
– När det gäller Medstop, så var det kunden som tog kontakt med oss. Vi har det bra på det sättet, vi behöver sällan jaga kunderna. Jag vet inte vilka Medstop ringt till innan, men dom pratade i alla fall med oss och sa att dom behövde en telefonilösning på kort varsel. Från mitten av december till artonde januari var tiden vi hade på oss. Då skulle allt fungera med all kommunikation som ska ta in anknytningar från apoteken runt om i landet. Då löste vi det åt dom, avslutar Gudmundsäter.