I en serie med flera stora tillverkare av professionell utrustning för kontoren ställer Telekom idag sju frågor. Först ut är Michael Sundström, Business Solutions Specialist på Jabra i Sverige.
Vad har ni fått mest beställningar av under Corona-pandemin?
– Vi har aldrig sett en sådan kraftig ökning av efterfrågan på våra många produkter och lösningar som när miljoner kontorsarbetare världen över var tvungna att jobba hemifrån med så kort varsel. Det handlar främst om efterfrågan på kontorsprodukter, så det är framförallt professionella headset för bättre koncentration, som Evolve-serien men också vår Speak-serie med konferenshögtalare och till och med vår samtalscentrerade Engage-serie.
Är det någon typ av beställning som har överraskat er?
– Det som har överraskat både oss och våra partners på marknaden var nivåerna på efterfrågan. Det verkade som att alla medarbetare helt plötsligt behövde headset och så ser det ut i hela världen.
Är det något som företagen borde ha beställt mer av?
– Vi jobbar enskilt med varje kund för att kunna leverera de bästa produkterna för just deras behov och särskilda situation. Många företag upplever att de snabbt måste leverera tekniska produkter till sina anställda och vi gör vad vi kan för att hjälpa till. Men behovet är individuellt, så vi kan inte prata för företag generellt. Vi lär oss dock mycket från den rådande situationen och vi har skrivit blogginlägg om våra insikter som man kan läsa där.
Vad har ni sålt slut av?
– Hos vissa lager är de mest populära produkterna tillfälligt slut, så som Evolve -och Speak-serierna, men vi jobbar extra hårt på att fylla upp dessa lager så snart som möjligt. Vi förstår att vissa kunder har akuta behov av produkter för att kunna förenkla arbetet och vi förstår deras brådska. Av den här anledningen ligger vårt fokus på att hjälpa till så mycket vi kan genom att dela information lokalt och att sätta in resurser för att kunna fokusera på leveranskedjan och den produktiva kapaciteten.
Hur mycket mer hade ni kunnat sälja om ni hade haft med produkter att sälja?
– Det är svårt att säga eftersom vi inte har befunnit oss i en sådan här situation förut. Något som vi dock med säkerhet kan säga är att vi skulle ha överskridit våra normala nivåer med marginal.
Hur har det gått med era leveranser under Corona?
– När Covid-19 slog till så arbetade vi hårt för att se till att vår leveranskedja fungerade och vi fördubblade våra ansträngningar för att expandera vår produktiva kapacitet. Det blev snart vårt största operativa fokus för vår affärsverksamhet att samarbeta med alla våra leverantörer och partners för att maximera vår förmåga att möta kundernas efterfrågan. Dessa ansträngningar gjorde också en stor skillnad. Vi ökade vår produktion signifikant under april och vi tog det ett steg längre med ytterligare ökningar i både maj och juni. Trots dessa framsteg så befann vi oss i en situation där produktionen inte kunde möta nivåerna på efterfrågan. Således har några av våra kunder inte kunnat få de produkter de ville ha, speciellt när efterfrågan var med kort varsel.
Slutligen, vad tycker ni att man ska tänka på när man utrustar ett hemmakontor?
– Hemmakontoren måste hålla dig både engagerad och uppkopplad. På vår hemsida har vi samlat massor av bra tips.