I våras lanserade Anthropic en egen chatbot, Claude. Nu ska SKT och Anthropic samarbeta för att utveckla en version av Claude som kommer vara helt inriktad på telekombranschen.
Planen är att chatboten ska tränas på branschspecifika usecases och på så sätt bli en välbehövlig tillgång för många telekombolag.
– SKT har otroliga ambitioner att använda ai för att förvandla telekomindustrin. Vi är glada över att kombinera vår ai-expertis med SKT:s branschkunskap för att bygga en LLM som är anpassad för telekomföretag. Vi ser stor potential i branschspecifika LLM:er. Det kan skapa säkrare och mer tillförlitliga implementeringar av ai-teknik, säger Dario Amodi som är vd för Anthropic, i ett uttalande.
Även SKT, som själva redan har en egen stor språkmodell är positiva till samarbetet.
– Vi kommer att arbeta nära Anthropic för att främja ai-innovation. Genom att kombinera vår koreanska språkbaserade LLM med Anthropics starka ai-kapacitet, förväntar vi oss att skapa synergier och få ledarskap i ai-ekosystemet tillsammans med våra globala telekompartners, säger Ryu Young-sang, vd för SKT i en kommentar.
Tanken är att den telekomanpassade versionen av Claude ska vara en flerspråkig LLM som initialt kommer att behärska på arabiska, engelska, tyska, japanska, koreanska och spanska.
publicerad 15 augusti 2023