Jättarnas ai-satsning: Ska utveckla stor språkmodell för telekombranschen

AI Telekomjätten SK Telecom och Open Ai-konkurrenten Anthropic ska samarbeta för att utveckla en stor språkmodell för telekombranschen.

Jättarnas ai-satsning: Ska utveckla stor språkmodell för telekombranschen

I juli gick sydkoreanska SK Telecom, tyska Deutsche Telekom, e& från Förenade Arabemiraten och Singtel från Singapore ut med att de startar en gemensam ai-satsning med namnet Global Telco AI Alliance.

Nu har SK Telecom inlett ett samarbete med ai-företaget Anhtropic, där flera tidigare medarbetare på Openai (bolaget bakom ChatGPT) arbetar.

I våras lanserade Anthropic en egen chatbot, Claude. Nu ska SKT och Anthropic samarbeta för att utveckla en version av Claude som kommer vara helt inriktad på telekombranschen.

Planen är att chatboten ska tränas på branschspecifika usecases och på så sätt bli en välbehövlig tillgång för många telekombolag.

– SKT har otroliga ambitioner att använda ai för att förvandla telekomindustrin. Vi är glada över att kombinera vår ai-expertis med SKT:s branschkunskap för att bygga en LLM som är anpassad för telekomföretag. Vi ser stor potential i branschspecifika LLM:er. Det kan skapa säkrare och mer tillförlitliga implementeringar av ai-teknik, säger Dario Amodi som är vd för Anthropic, i ett uttalande.

Även SKT, som själva redan har en egen stor språkmodell är positiva till samarbetet.

– Vi kommer att arbeta nära Anthropic för att främja ai-innovation. Genom att kombinera vår koreanska språkbaserade LLM med Anthropics starka ai-kapacitet, förväntar vi oss att skapa synergier och få ledarskap i ai-ekosystemet tillsammans med våra globala telekompartners, säger Ryu Young-sang, vd för SKT i en kommentar.

Tanken är att den telekomanpassade versionen av Claude ska vara en flerspråkig LLM som initialt kommer att behärska på arabiska, engelska, tyska, japanska, koreanska och spanska.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.